Název:
Životní perspektivy kleintů výchovného ústavu
Překlad názvu:
Life perspectives of clients from the Institutional Treatment Institut.
Autoři:
Štrinclová, Marta ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Laurenčíková, Klára (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou životních perspektiv klientů výchovných ústavů zachycených v jejich několika konkrétních vyprávěních a následně zpracovaných metodou narativní analýzy. Diplomová práce se soustředí na dílčí, živou, osobní, jedinečnou a subjektivní zkušenost klientů výchovného ústavu se snahou porozumět jejich životům v kontextuálních souvislostech a reflektovat tak jejich další životní perspektivy. Práce má teoreticko-aplikační povahu. V teoretické části je věnována pozornost problematice poruch chování a emocí, jejich klasifikacím, příčinám a dalším souvislostem, dále pak tématu prevence a terapii v etopedii, přičemž největší pozornost je zde věnována oblasti institucionální výchovy. Blíže se také autorka v teoretické rovině zabývá obdobím adolescence. Empirická část si klade za cíl zmapovat souvislosti mezi zkušeností s pobytem ve výchovném ústavu a současným náhledem na vlastní konkrétní životní perspektivy participantů šetření, přičemž důraz je zde kladen mimo jiné také na proměny postoje protagonistů ke vzdělání jakožto životní hodnotě v průběhu času. Jako výzkumný nástroj zde byla použita metoda narativního rozhovoru, která sloužila především ke sběru narativního materiálu. V diplomové práci poté autorka zaznamenávala klíčové body konkrétních příběhů pomocí jednotlivých...This diploma thesis deals with life perspective problems of clients in Institutional Treatment Institut that are captured in their several personal narratives and subsequently processed by the method of narrative analysis. The diploma thesis is focused on the partial, lively, personal, unique and subjective experience of the clients in the Institutional Treatment Institut, aiming to understand their lives within contextual connections and to reflect their future life perspectives. The thesis has a theoretical-application character. The attention of the theoretical part is paid to problems of behavioral and emotional disorders, their classifications, causes and other contexts, as well as the topic of prevention and therapy of behavioral and emotional disorders, with the greatest attention being paid to institutional education. The author is also interested in the period of adolescence. The empirical part focuses on mapping the links between the experience of staying in the Institutional Treatment Institut and the current view of the own particular life perspectives of the survey participants, wheras among other things, the protagonist's changes in attitudes about education as a life value over time are accentuated. The method of narrative interview was applied as a research tool, which was mainly...
Klíčová slova:
Adolescence; Narativní analýza; Ohrožené dítě; Porucha chování a emocí; Výchovný ústav; Ústavní výchova; Adolescence; Behavioral and emotional disorder; Child at risk; Institucional care; Institutional Treatment Institut; Narrative analysis