Original title:
Zdravotní gramotnost žáků druhého stupně základní školy praktické
Translated title:
Health literacy of pupils of secondary school practical
Authors:
Voláková, Klára ; Kovaříková, Miroslava (advisor) ; Zvírotský, Michal (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Cílem práce je zjistit, jaká je zdravotní gramotnost žáků s mentálním postižením, navštěvující druhý stupeň základní školy. Teoretická část je věnována pojmům zdraví, zdravotní gramotnost, zdravotní výchova. Seznamuje s determinanty ovlivňující zdraví a zabývá se zdravotní prevencí. Dále charakterizuje, definuje, vymezuje a klasifikuje mentální postižení a popisuje edukační a osobnostní specifika žáků s lehkým mentálním postižením. Blíže popisuje vzdělávací obor výchova ke zdraví. Praktická část seznamuje s cíli diplomové práce, obsahuje výzkumné šetření, kterým ověřuje teoretické i praktické znalosti žáků ve vzdělávacím oboru výchova ke zdraví. Výzkumem se potvrdilo že více jak polovina žáků má teoretické znalosti a zároveň je uplatňuje v praktickém životě. Výzkumné šetření probíhalo formou interview. V závěru práce jsou uvedena doporučení pro pedagogickou praxi. KLÍČOVÁ SLOVA Lehké mentální postižení, zdravotní gramotnost, výchova ke zdraví, základní škola, vzdělávací oblast člověk a zdraví, 2. stupeňThe diploma thesis is focused on the education of pupils with mild mental disorders. The aim of the thesis is to find out what is the health literacy of pupils with mild mental disorders attending the second degree of elementary school. The theoretical part is devoted to the concept of health, health literacy, health education. It introduces health determinants and deals with health prevention. It further characterizes, defines, describes and classifies mental disorders and describes the educational and personality characteristics of pupils with mild mental disorders. It thoroughly describes educational specialization called health education. The practical part introduces goals of the diploma thesis. It contains a research survey which verifies the theoretical and practical knowledge of pupils in the educational specialization called health education. Research has confirmed that more than half of pupils have theoretical knowledge and apply them in practical life. The research was conducted in the form of an interview. At the end of the thesis there are recommendations for pedagogical practice. KEYWORDS Light mental disability, health literacy, teaching of health, basic education, education Area man and health, 2.stage of a primary school
Keywords:
drug addiction; educational program; first aid; fluid intake; Health; health education; healthy lifestyle; nutrition; physical activity; drogové závislosti; pitný režim; pohybové aktivity; první pomoc; rámcový vzdělávací program; výchova ke zdraví; výživa; Zdraví; zdravý životní styl
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/101280