Original title:
Gender v učebnicích českého jazyka pro první stupeň základních škol
Translated title:
Gender in Czech language textbooks for the first grade of elementary schools
Authors:
RÁZLOVÁ, Pavlína Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se bude věnovat analýze genderových prostředků v čítankách a učebnicích českého jazyka pro první stupeň základních škol. Cílem bude popsat oblast genderu a genderové lingvistiky a jejich využití v českém školství. Praktická část se zaměří na analýzu jazykových prostředků užívaných v konkrétních učebnicích a čítankách. Jejím cílem bude zhodnotit vhodnost či nevhodnost užívání genderových prostředků. Dalším cílem bude prozkoumat způsob užívání genderových prostředků a proměnu jejich vnímání v učebnicích a čítankách aktuálních a vydávaných před rokem 1989.The bachelor's thesis is going to deal with the analysis of gender means used in Czech language readers and course books designed for primary schools. The thesis aims to describe the gender and gender linguistic and their use in Czech education system. The research part is going to analyse the language means used in specific course books and readers. The goal is to assess to what extent the gender means used are appropriate or inappropriate. An additional goal is to look into ways gender means are used and also to examine the change in the perception of these means, comparing recent course books and readers with those published before 1989.
Keywords:
course books; Fraus; gender; gender linguistics; language development; Nová škola; Prodos; readers; SPN; stereotype; Fraus; gender; genderová lingvistika; Nová škola; Prodos; SPN; stereotyp; učebnice; vývoj jazyka; čítanky Citation: RÁZLOVÁ, Pavlína. Gender v učebnicích českého jazyka pro první stupeň základních škol. České Budějovice, 2018. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Filozofická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/52037