Název:
Rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním věku
Překlad názvu:
The Development of preliteracy in preschool age
Autoři:
PÍCKOVÁ, Mgr. Barbora Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá rozvojem čtenářské pregramotnosti u dětí předškolního věku. Teoretická část práce představuje koncept teoretických východisek týkajících se pojmů gramotnost, funkční gramotnost, čtenářská gramotnost a čtenářská pregramotnost. Dále se práce zabývá vnitřními a vnějšími faktory, které ovlivňují čtenářskou pregramotnost, ukotvením čtenářské pregramotnosti v rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání a samotnému rozvíjení čtenářské pregramotnosti. Praktická část se věnuje kvantitativnímu výzkumu. Sběr dat tvoří dotazníky, které jsou určeny pro učitele a učitelky mateřských škol. Pomocí grafů je zpracován názor, co si učitelé/učitelky pod pojmem čtenářská pregramotnost představují a jak tuto pregramotnost rozvíjí. V příloze jsou uvedeny příklady aktivit pro podporu rozvoje čtenářské pregramotnosti a námět pro možnou spolupráci mateřské školy s rodinou. This bachelor thesis deals with the development of reading preliteracy of preschool children. The theoretical part of the thesis is a concept of theoretical background regarding the concepts of literacy, functional literacy, reading literacy and reading preliteracy. In further the thesis deals with internal and external factors which are influencing reader preliteracy, insetting reader literacy in the framework curriculum for pre-school education and the development of reading preliteracy itself. The practical part is dealing with quantitative research. Collection of data is consisted of questionnaires designed for nursery teachers (both males and females). By using charts, the opinion of what teachers are imagining as reading preliteracy is processed and the next one is how they are developing this skill. In the attachment there are examples of activities to support the development of reading preliteracy and a theme for a possible collaboration between the kindergarten and the family.
Klíčová slova:
funkční gramotnost; gramotnost; čtenářská pregramotnost; functional literacy; literacy; reader preliteracy Citace: PÍCKOVÁ, Mgr. Barbora. Rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním věku. České Budějovice, 2018. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/50572