Original title:
Znalosti žáků II. stupně vybrané ZŠ o problematice domácího násilí
Translated title:
Knowledge of the pupils of the selected secondary school about the issue of domestic violence
Authors:
Vopatová, Jana ; Hanušová, Jaroslava (advisor) ; Kučírek, Jiří (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Autorka se v této bakalářské práci věnuje problematice domácího násilí. V úvodu vysvětluje svůj výběr tématu. V teoretické části se zabývá vymezením problematiky domácího násilí na základě literární rešerše, uvádí základní rozdělení domácího násilí a jeho historii. Dále se autorka v teoretické části věnuje analýze osobnosti oběti a osobnosti agresora, uvádí platný legislativní rámec ČR vztahující se k problematice domácího násilí, poukazuje na důležitost prevence a v neposlední řadě předkládá výčet vybraných organizací, které se věnují pomoci osobám ohroženým domácím násilím. V praktické části prezentuje autorka kvantitativní výzkum realizovaný prostřednictvím dotazníku adresovaného žákům II. stupně vybrané ZŠ. Žáci jej vyplnili v pretestu, poté absolvovali besedu o problematice domácího násilí, a s časovým odstupem vyplnili totožný dotazník znovu. Tímto způsobem autorka zjistila prvotní znalosti o problematice domácího násilí u žáků II. stupně na vybrané ZŠ a poté vliv besedy k dané problematice na tyto žáky. Při vyhodnocení výsledků autorka zjistila, že vstupní znalosti žáků II. stupně na vybrané ZŠ byly na velmi dobré úrovni. Nejhůře v pretestu dopadla otázka ohledně znalosti organizací zaměřujících se na pomoc lidem ohroženým domácím násilím. Tyto organizace byly respondentům představeny na...This bachelor thesis deals with the issue of domestic violence. The introduction explains the choice of this topic and also the definition of domestic violence on the basis of a literature search as well as outlines the basic division of domestic violence and its history. This part is devoted to the analysis of the personality of the victim and the aggressor. Legislative framework of the Czech Republic which relates to issues of domestic violence is listed here and it also presents a list of selected organizations that are engaged in assistance to people endangered by domestic violence. The practical part presents the author's quantitative research carried out as an anonymous questionnaire addressed to selected pupils at selected secondary schools. At first the pupils filled in a pre-test, then attended a discussion about the issue of domestic violence and later filled out the same questionnaire again. This way the author found out the initial knowledge about the issue of domestic violence of the students as well as their knowledge after attending the discussion. The input knowledge of the pupils was at a very good level. The worst of the question was the question of the knowledge of organizations to help endangered domestic violence. These organizations were presented to the respondents on a...
Keywords:
Domestic violence; prevention of domestic violence; pupils of the secondary school; signs of domestic violence; the aggressor; the victim; agresor; Domácí násilí; oběť; prevence domácího násilí; znaky domácího násilí; žáci II. stupně
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/97853