Original title:
Psaný projev u žáků pátých ročníků
Translated title:
Written Expression among pupils at the fifth grade of basic schools
Authors:
Karasová, Michaela ; Kucharská, Anna (advisor) ; Sotáková, Hana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předkládaná diplomová práce se zabývá zmapováním problematiky psaného projevu u žáků pátých ročníků. Práce je tradičně rozdělena na dvě části - na část teoretickou a na část empirickou. V teoretické části se práce věnuje teoretickým poznatkům dostupným o psaném projevu a o poruše psaného projevu. Pozornost zde věnujeme diagnostice psaného projevu a analýze dostupných diagnostických nástrojů, které se zabývají testováním psaného projevu. V empirické části práce se primárně věnujeme navržení testu psaného projevu a systému jeho hodnocení. Naším dalším cílem bylo ověřit vypovídající hodnotu navrženého testu psaného projevu u žáků pátých ročníku a výkon žáků mezi sebou porovnat. V rámci sekundárního cíle práce jsou výsledky testu zpracovány statisticky kvantitativní metodologií a jsou následně diskutovány z hlediska pohlaví, z hlediska vzoru písma (vzor písma Comenia Script a vázaný vzor písma) a z hlediska přítomnosti či nepřítomnosti SPU. Dílčím cílem je ověření korelace výsledků navrženého testu. Sběr dat probíhal skupinovou administrací. Výzkumné studie psaného projevu se zúčastnilo celkem šest základních škol. Získali jsme data celkem od 125 žáků pátých ročníků. Do výzkumné studie jsme následně zařadili 48 žáků bez specifických obtíží a 8 žáků se specifickými obtížemi. V testu psaného projevu byl...This thesis is focused on mapping written expression among pupils at the fifth grade of basic schools. The thesis is divided into two parts - the theoretical part and the empirical part. The theoretical part of the thesis is devoted to the theoretical knowledge available about written expression and about disorder of written expression. Attention is paid here to the diagnosis of written expression and to the analysis of the available diagnostic tools that deal with testing of written expression. In the empirical part of the thesis, we are primarily focused on designing the test of written expression and its evaluation system. Our next goal was to verify the predictive value of the designed test of written expression on fifth grade pupils and to compare pupils' performance among themselves. Secondary goal of the thesis is to compare the results of the test by a statistical quantitative methodology and to subsequently discuss them in terms of gender, font pattern (Comenia Script font and bound font pattern) and the presence or absence of specific learning disorders. The partial goal is to verify the correlation of the results of the designed test. Data collection was conducted by a group administration. A total of six basic schools took part in research studies of the written expression. We have...
Keywords:
diagnosis of written expression; disorder of written expression; writing; written expression; diagnostika psaného projevu; porucha psaného projevu; psaní; psaný projev
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/97801