Název:
Další vzdělávání jako jeden z možných prostředků boje proti syndromu vyhoření u pedagogů
Překlad názvu:
The further education as the one of the possiblites how teachers fight with burnout syndrome
Autoři:
Červinková, Kateřina ; Voňková, Hana (vedoucí práce) ; Zvírotský, Michal (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce je zacílená na další vzdělávání jako jeden z možných prostředků boje proti syndromu vyhoření u pedagogů. Je členěná do dvou hlavních částí, na teoretickou a praktickou. Tyto části se následně dále dělí do kapitol a podkapitol. V teoretické části diplomové práce se zaměřuji na učitele jako celkový pojem, konkrétněji na osobnostní rysy učitelů, jejich klíčové kompetence, také na postavení učitelů v České republice, vývoj jejich profesní dráhy, také jejich vzdělávání a možnosti dalšího vzdělávání. Rovněž si vydefinujeme, co jsou to supervize, jaké druhy a formy známe, pozastavíme se také u průběhu supervizí a kompetencí supervizora. Nastíníme si také, co je to sociální prostředí ve škole. V druhé části teoretického dílu se také podíváme na syndrom vyhoření, jeho teoretické vymezení, příznaky, které se k němu pojí, jeho projevy a důsledky, zmíníme také rizikové faktory pro jeho vznik a uvedeme si některé možnosti, jak syndromu vyhoření předcházet. Praktická část obsahuje výzkum, který jsem prováděla na vybraných školách v Chrudimi. Hlavním cílem diplomové práce je porovnání počtu výskytů předpokladů syndromu vyhoření na školách s různými přístupy ke vzdělávání.The diploma thesis is aimed at further education as one of the possible means of combating the burnout syndrome of pedagogues. It is divided into two main parts, theoretical and practical. These sections are then subdivided into chapters and subchapters. In the theoretical part of the thesis I focus on teachers as an overall concept, more specifically on the personality traits of teachers, their key competences, the position of teachers in the Czech Republic, the development of their professional career, their education and the possibilities for further education. We also define what supervisors are, what types and forms we know, we will also look at supervision processes and their competencies. We will also discuss what the social environment is in school. In the second part of the theoretical part, we also look at the burnout syndrome, its theoretical definition, the symptoms associated with it, its manifestations and its consequences, we will also mention the risk factors for its formation and give us some possibilities of preventing the burnout syndrome. The practical part includes research that I did at selected schools in Chrudim. The main aim of this diploma thesis is to compare the incidence of burnout assumptions in schools with different approaches to education.
Klíčová slova:
další vzdělávání; pedagogové; psychické naladění; Syndrom vyhoření; učební styly; Burnout syndrome; educators; further education; learning styles; psychic attunement