Název:
Co jste se dnes učili ve výtvarné výchově?
Překlad názvu:
What have you learnt in Arts today?
Autoři:
Viktorinová, Michaela ; Novotná, Magdalena (vedoucí práce) ; Kafková, Helena (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Případová studie se bude zabývat analýzou učiva výtvarné výchovy několika vybraných učitelů ZŠ v kontextu platných kurikulárních dokumentů v průběhu školního roku. Bude porovnávat plánované učivo výtvarné výchovy se skutečnými realizacemi žáků s ohledem na osvojené výtvarné kompetence. Pomocí rozhovorů s vybranými učiteli, analýz dokumentů a shromážděných reflexí prozkoumá, jak učitelé zachází s učivem ve Vv, jak ho transformují do konkrétních výtvarných úkolů, zpětně reflektují a hodnotí práce žáků. Zaměří se i na inspirační zdroje vybraných učitelů. Teoretickým východiskem pro zpracování případové studie budou současné výzkumy, zabývající se aktuálním stavem výtvarné výchovy, oborové didaktiky s důrazem na vzdělávací obsah. KLÍČOVÁ SLOVA oborová didaktika, případová studie, RVP ZV, ŠVP ZV, tematický plán, učivo, výtvarná výchova, vzdělávací obsah,The case study analyses the art education content of selected teachers through the school year in context of actual curriculum. The lesson plans are going to be compared with the actual realizations of students, with respect to the expected (art) competencies of themselves. How do the teachers deal with the curriculum and content in art education? The thesis explores that question per interviews with the teachers, document analyses and gathered reflections. It examines the way of dealing with pedagogical content, its transformation into concrete tasks, teacher's reflection and appreciation of the student works. Inspirational resources of the particular teachers are going to be also covered in this study. The contemporary researches of Art education with emphasis on the pedagogical content are going to be the theoretical basis of processing the case study. KEYWORDS Art education, case study, curriculum, lesson planning, pedagogical content, specific subject area, teaching and learning
Klíčová slova:
didaktická analýza; kurikulum; oborová didaktika; případová studie; reflexe; rozhovor; RVP ZV; tematický plán; učivo; vzdělávací obsah; výtvarná výchova; ŠVP ZV; analysis of content; Art education; case study; curriculum; interview; lesson planning; pedagogical content; reflection; teaching and learning specific subject area