Original title:
Simulační model leteckého pístového spalovacího motoru
Translated title:
Simulation model of an aircraft internal combustion piston engine
Authors:
Olšovský, Petr ; Kučera, Pavel (referee) ; Svída, David (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato diplomová práce se zabývá tvorbou real-time simulace leteckého pístového spalovacího motoru se zaměřením na zahřívání a chlazení válců. Součástí práce je stručný rozbor charakteristik leteckých motorů a výčet jejich rozdílů s motory automobilními. Následuje popis provozních podmínek letadel, jejich vliv na výkonové parametry motoru a popis samotné real-time simulace. Na závěr jsou předloženy a zhodnoceny výsledky simulací.
This master’s thesis deals with creating a real-time simulation model of an aircraft piston engine with emphasis on heating and cooling of the engine cylinders. First part of this thesis focuses on characteristics of aircraft engines and differences with regular automotive engines. The next chapter describes the dependence of engine parameters on atmospheric conditions. The description of the real time model itself follows next. The results of the simulation model are presented and analysed at the end of this thesis.
Keywords:
aircraft engine; atmospheric conditions; cooling; heating; power; real-time simulation; chlazení; letecký motor; provozní podmínky; real-time simulace; výkon; zahřívání
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/82408