Original title:
Vietnamsko-česky bilingvní adolescenti na EEG - efekt bilingvnosti na kognitivní výhodu
Translated title:
Vietnamese-Czech bilingual adolescents on EEG - bilingual effect on cognitive advantage
Authors:
ŠIMKOVÁ, Kateřina Marie Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Současným progresivním tématem psychologie jsou aspekty lidské psychiky, rodící se v nejsložitější hmotě, kterou kdy mělo lidstvo možnost sledovat. V mozku. Tato bakalářská práce se stručně zabývá cerebrálními mechanismy neuroplasticity a jejími vlivy na život člověka. Zejména potom na kognitivní výhodu bilingvismu, jež je zkoumána v praktické části prostřednictvím elektroencefalografického měření vietnamsko-česky bilingvních osob při řešení úkolu detekce písmene. Je předpokládáno, že v rámci vlivu bilingvismu na neurální organizaci mozku, budou mít vietnamsko-česky bilingvní probandi kognitivní výhodu v behaviorální části dat. Zároveň z hlediska pozměněné neurální organizace je předpokládáno, že bilingvní budou mít obecně rozdílné hodnoty evokovaných potenciálů v lingvistických oblastech mozku. Výsledná analýza potvrzuje uvedené neurální rozdíly. Hypotézy o behaviorální výhodě byly ovšem falzifikovány.A recently progressive topic of psychology are aspects of humans psyché. It is raised in the most complicated matter human could ever explore. In the brain. This bachelor thesis briefly concludes cerebral mechanisms of neuroplasticity and its influence on humans life. Concretely the theoretical part is specialized on a cognitive advantage of bilingualism. The mentioned advantage was studied in empirical part by electroencephalographic measurement in Vietnamese-Czech bilinguals during letter detection task. We expected bilinguals to outperform control group of monolinguals in behavioral part. Due to a different neural organization within linguistic plasticity, we also expected different amplitudes in event-related potentials in the bilingual group in linguistic areas of the brain. Results confirm mentioned neural differences, although behavioral advantage hypothesis is falsified.
Keywords:
bilingual advantage; bilingualism; EEG; electroencephalograph; ERP; event-related potentials; executive functions; neuropsychology; psycholinguistics; psychology; biligvnismus; bilingvní výhoda; EEG; elektroencefalograf; ERP; evokované potenciály; exekutivní funkce; neuropsychologie; psycholingvistika; psychologie Citation: ŠIMKOVÁ, Kateřina Marie. Vietnamsko-česky bilingvní adolescenti na EEG - efekt bilingvnosti na kognitivní výhodu. České Budějovice, 2018. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/55251