Original title:
Rozvoj fonologických a morfologických schopností dětí před nástupem do školy
Translated title:
Development of the phonological and morphological abilities of children before the school age
Authors:
DĚDOVÁ, Aneta Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá rozvojem fonologických a morfologických schopností dětí před nástupem do školy. V teoretické části práce jsou popsány jednotlivé oblasti percepčně motorických funkcí, kognitivní funkce, fonologické a morfologické schopnosti, řeč i dyslexie. Jako součást práce byl proveden kvalitativní typ výzkumu. V rámci něho bylo otestováno testovou baterií osm pětiletých a dvě šestileté děti navštěvující běžnou mateřskou školu. Testová baterie obsahuje několik testů (zkoušek) zaměřujících se na testování úrovně zrakového a sluchového vnímání, znalostí, úrovně logického myšlení a prostorových představ, paměti, samotných morfologických schopností a artikulačních schopností. Výzkum ukázal, jaké oblasti z testové baterie způsobovaly testovaným dětem největší potíže. Následně na to jsou v práci uvedeny postupy, kterými mohou být problematické oblasti v rámci běžné mateřské školy rozvíjeny.This bachelor thesis is concerned with the development of the phonological and morphological abilities of children before the school age. Individual areas of perceptual-motoric function, cognitive function, phonological and morphological abilities, speech and dyslexia are described in the theoretical part of this thesis. A qualitative type of research was done for this thesis. Eight five-year-old children and two six-year-old children were tested by the test battery. These children attend the ordinary kindergarten. The test battery contains several tests (exams) for testing the level of visual perception, hearing perception, knowledge, level of logical thinking and spatial ideas, memory, morphological abilities and articulation abilities. The research showed problematic areas of children from the test battery. Progresses for development of these problematic areas in the ordinary kindergarten are mentioned in this bachelor thesis.
Keywords:
children before the school age; development; morphological abilities; ordinary kindergarten; phonological abilities; test battery; běžná mateřská škola; fonologické schopnosti; morfologické schopnosti; předškolní věk; rozvoj; testová baterie Citation: DĚDOVÁ, Aneta. Rozvoj fonologických a morfologických schopností dětí před nástupem do školy. České Budějovice, 2018. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/50720