Název:
Zjištění nejčastějších funkčních poruch pohybového systému dětí mladšího školního věku, konkrétně v 5. třídách na základních školách v okrese Tábor
Překlad názvu:
Determining the most common functional disorders of the musculoskeletal system of primary school children, particularly in 5th grade at elementary schools in the district Tabor
Autoři:
POPOVIČOVÁ, Žaneta Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá problematikou výskytu nejčastějších funkčních poruch pohybového aparátu u dětí v 5. třídách na základních školách v okrese Tábor. Výzkum byl proveden celkem na dvaceti dvou základních školách. Celkem bylo sledováno a hodnoceno 786 dětí z 36 pátých tříd v táborském okresu. Úkolem práce bylo zpracování literární rešerše na základě studia odborné české i cizojazyčné literatury. Dále pak získání souhlasu ředitelů škol a rodičů žáků s provedením výzkumu. V rámci našeho výzkumného šetření byla použita metoda testování standardizovanými testy pro vyšetření držení těla, dle Matthiase a Jaroše a Lomíčka. Součástí výzkumu bylo i měření váhy a výšky žáků a následný výpočet indexu BMI. Získaná data byla zpracována do tabulek a četnost poruch byla vyhodnocena v grafech. Celkové výsledky ukázaly rozdílné hodnoty hodnocení držení těla. Dle metody Jaroše a Lomíčka mělo dokonalé držení těla 19,24% dětí, dobré 72 %, vadné necelých 8 % a velmi špatné držení se objevilo u 1,52% vyšetřovaných. Matthiasův test ukázal u téměř 70 % dobré držení těla, u 29% žáků držení těla vadné a u 1% vadné držení těla s fixovanou odchylkou. Mezi nejčastější funkční poruchy tohoto výzkumného souboru patří především zvětšená bederní lordóza. Tímto výzkumem došlo k potvrzení důležitosti každodenní pohybové aktivity dětí a kompenzačního cvičení v boji proti funkčním poruchám.This graduation thesis deals with the occurrence of the most common functional disorders of the locomotor system in children in 5th grade at elementary schools in the district of Tábor. The research was implement on twenty-two primary schools. In total, 786 children from the 36th grade in the Tábor District were monitored and evaluated. The task of the thesis was the processing of literary research based on the study of Czech and foreign literature. In addition, obtaining the approval of school principals and pupils' parents to conduct research. As part of our research, we used the test method using standardized tests for examination of body posture, according to Matthias and Jaros and Lomicek. Part of the research was also the measurement of the pupils' weight and height and the subsequent calculation of the BMI index. The collected data were processed into tables and the frequency of the faults was evaluated in the graphs. Overall results showed different values of posture assessment. According to Jaros and Lomicek, nearly 20% of children had a perfect body posture, good 72%, badly less than 8%, and very bad holdings appeared in 1.5% of the investigated. Matthias's test showed nearly 70% of good body posture, 29% of pupil posture defective and 1% defective posture with fixed deviation. The most common functional disorders of this research group include primarily enlarged lumbar lordosis. This research has confirmed the importance of everyday physical activity and compensatory exercise in the fight against functional disorders.
Klíčová slova:
funkční poruchy; kompenzace; vadné držení těla; zdravotní tělesná výchova; compensation; function disorders; health physical education; Poor posture Citace: POPOVIČOVÁ, Žaneta. Zjištění nejčastějších funkčních poruch pohybového systému dětí mladšího školního věku, konkrétně v 5. třídách na základních školách v okrese Tábor. České Budějovice, 2018. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/40874