Original title:
Obsahová intersekcionální analýza pohádky Princ a princ
Translated title:
Content Intersectional Analysis of the Fairy Tale King and King
Authors:
Bernatová, Kristýna ; Sokolová, Věra (advisor) ; Jiroutová Kynčlová, Tereza (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V této diplomové práci se zabývám obsahovou intersekcionální analýzou pohádkové knihy pro předškolní děti Princ a princ a princ autorek Lindy de Haan a Stern Nijland, která je ojedinělá svým překročením heteronormativního rámce vyprávěného příběhu, jenž kánonu dětské literatury vévodí. Podrobuji v ní knihu kritickému čtení a konkrétně zkoumám, jaká sdělení prostřednictvím konstrukce a (re)prezentace jednotlivých postav a příběhu kniha Princ a princ dětem předesílá a jakými způsoby v ní dochází jak k nabourávání, tak potvrzování různých stereotypů. Práce je zasazena do rámce teorií o socializaci a osvojování identit. Tematizuje roli literatury a pohádek jakožto důležitých socializačních nástrojů v tomto procesu a diskutuje problematiku stereotypů a jejich důsledků. Vlastní výzkum je založen na kvalitativní obsahové intersekcionální analýze, ve které se zaměřuji na konstrukci a reprezentaci konkrétních intersekcionálních charakteristik. V analytické části o těchto konstrukcích a reprezentacích pojednávám a s důrazem na otázku stereotypů diskutuji možná sdělení, která kniha Princ a princ svému čtenářstvu nabízí. Klíčová slova: pohádky, stereotypy, heteronormativita, intersekcionalita, socializace, kvalitativní obsahová analýzaIn the thesis I deal with the content intersectional analysis of the fairy tale book for preschoolers "Princ a princ" (King and King) by Linda de Haan and Stern Nijland. The book is unique for its tale which goes beyond heteronormative frame of canon of children's literature. The work is based on critical reading and interpretation of the book's text and illustration. The goal of this work is to examine what message is send to children through constructions and (re)presentations of the characters and tale and in what ways the book confirms and disconfirms stereotypes. The work is set into the frame of theories of socialization and acquiring an idenity. It deals with the role of children's literature and fairy tales in the proces of socialization and discusses questions of streotypes and its social consequences. The empirical part is based on qualitative content intersectional analysis in which I focus on construction and representation of particular intersectional characteristics. In the analytical part of the thesis I deal with these constructions and representations contained in the book and I discuss possible messages which the book Princ a princ offers to its readers focusing on these stereotypes. Key words: fairy tales, stereotypes, heteronormativity, intersectionallity, socialization,...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/95038