Original title:
Vnitřní logika filmového jazyka
Translated title:
Internal Film Logic
Authors:
Tichovský, Martin ; JÍCHA, Marek (advisor) ; SMUTNÝ, Vladimír (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Anotace
Diplomová práce Vnitřní logika filmového jazyka se zabývá vedením diváka obrazovými znaky. Film je zde uvažován jako způsob komunikace. Text prozkoumává procesy a vztahy na ose autor- dílo-divák, nabízí terminologický aparát a ve filosofickém duchu se snaží rozpracovávat základní otázky týkající se díla jako tvořivého záměru. Práce by měla dospět k cíli v okamžiku, kdy čtenář- kameraman dokáže zahlédnout vedle technické podstaty filmu i jeho organické struktury. Vstoupí-li autor svým uvažováním do sféry komunikačního procesu, může filmové dílo „ožít“ v dialogu: směrovat myšlenkové cesty diváka, provokovat jeho intelektuální schopnosti, oživovat jeho zkušenosti a vzdorovat jeho očekávání.Abstract
The thesis Internal film logic analyzes the processes by which an audience is guided through visual signs. Film is conceived here as a type of communication. The text explores processes and relationships in the author-artwork-audience axis, and offers a terminological apparatus to philosophically work with basic questions regarding creative intention. The purpose of this work is to lead the reader-cinematographer towards awareness of organic structures within film alongside the commonly utilized technical frameworks. If an author can conceive of film as a communication process, then a film can come to life as a „dialogue“: to direct audience's thought paths, provoke their intellectual capabilities, and enliven their experiences against their expectations.
Keywords:
filmová teorie; filmová řeč; práce kameramana; výrazové umělecké prostředky
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/10040