Název:
Genderové stereotypy ve vybraných populárně psychologických publikacích
Překlad názvu:
Gender stereotypes in selected publications of popular psychology
Autoři:
Beránková, Hana ; Havelková, Hana (vedoucí práce) ; Baslarová, Iva (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zaměřuje na problematiku genderových stereotypů v populárně psychologických publikacích. Je rozdělena na teoretickou a empirickou část. První z nich obsahuje vymezení stěžejních pojmů a teorií. Především je to teorie sociální konstrukce reality, která ukazuje, jak chápu utváření reality. Následně představuji koncept gender a s tím související genderové stereotypy. Věnuji se také charakteristice populárního stylu, především v rámci psychologie. V praktické části práce provádím obsahovou analýzu vybraných populárně psychologických publikací pracujících s dichotomií mužství a ženství. Zaměřuji se při tom na to, zda mohou být jejím prostřednictvím předávány genderově stereotypní představy o maskulinitě a femininitě. Ty se snažím rozkrýt pomocí metody vzdorného čtení a následně interpretovat. Klíčová slova Genderové stereotypy, populární psychologie, sociální konstrukce reality, obsahová analýzaThe diploma thesis focuses on the issue of gender stereotypes in popular psychological publications. It is divided into a theoretical and empirical part. The first one contains a definition of key concepts and theories. Above all, it is the theory of social construction of reality, which shows how I understand the formation of reality. Consequently, they represent the concept of gender and related gender stereotypes. I also deal with the characteristics of popular style, especially in psychology. In the practical part of the work I perform content analysis of selected popular psychological publications working with the dichotomy of masculinity and women. I focus on whether gender stereotypes about masculinity and femininity can be passed on in this way. I try to cover up the methods of defiant reading and then interpret it. Key words Gender stereotypes, populár psychology, social construction of reality, content analysis