Original title:
Rámování islamofobních kolektivních aktérů v ČR a jejich obrazy nepřítele
Translated title:
Framing of Islamophobic collective actors in the Czech Republic and their enemy images
Authors:
Burešová, Martina ; Navrátil, Jiří (advisor) ; Muhič Dizdarevič, Selma (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem práce je popsat rámování dvou českých islamofobních kolektivních aktérů, Islám v ČR nechceme a Blok proti Islámu, tedy popsat obsah jazyka, který strategicky využívaly ve veřejném prostoru k mobilizaci proti svému nepříteli, tedy muslimům a islámu, především v kontextu migrační krize. Teoretická část práce se věnuje konstrukci obrazů nepřítele a islamofobii, rámování kolektivních aktérů a proměnám rámování v čase vlivem externích událostí. Dále se pak práce věnuje metodám výzkumu, kdy se jednalo o interpretativní analýzu dokumentů s využitím elektronického archivu médií. Poslední sekce je rozdělena na 3 části. V první části je popsáno všech 8 identifikovaných rámců. Dále jsou představeny použité obrazy nepřítele. Poslední část se věnuje proměnám rámování v čase vlivem externích událostí, která ukázala, že vliv na rámování měla spíše migrační krize než teroristické útoky. Klíčová slova: Analýza rámování, islamofobie, kolektivní aktéři, obrazy nepřítele, anti- islámské hnutí, politický diskurs, konfliktní rámce, migrační krizeThe aim of the thesis is to describe framing of two Czech Islamophobic collective actors, We Do Not Want Islam in the Czech Republic and Bloc against Islam, which means to describe the content of the language that they strategically used in the public space to mobilize against their enemy, Muslims and Islam, especially in the context of the migration crisis. The theoretical part focuses on the construction of enemy images and islamophobia, the framing of the collective actors and frames transformation in time due to external events. Furthermore, the thesis focuses on methods of research, which was an interpretative analysis of documents using an electronic media archive. The last section is divided into 3 parts. The first part describes all 8 identified frames. Then the enemy images are also described. The last part focuses on frames transformation in time due to external events, which showed that the impact was stronger in case of a migration crisis than in case of terrorist attacks. Keywords: Framing analysis, Islamophobia, collective actors, enemy images, Anti-Islamic movements, political discourse, adversarial frames, migration crisis
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/92109