Original title:
Práce se synonymy ve výuce ruského jazyka na střední škole
Translated title:
Working with Synonyms in Teaching of Russian Language at High School
Authors:
Kyselá, Šárka ; Rozboudová, Lenka (advisor) ; Konečný, Jakub (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem diplomové práce je zhodnotit využívání synonym ve výuce ruského jazyka na střední škole. Teoretická část práce přibližuje z lingvistického (pragmatika, sémantika, stylistika) a lingvodidaktického pohledu problematiku synonym, synonymických řad a ostatních paradigmatických vztahů. V teoretické části je dále přiblížena také problematika slovní zásoby z didaktického hlediska. V praktické části je zhodnocena rozmanitost synonym, používaných v učebních souborech ruského jazyka, jakož i způsoby jejich prezentace a nácviku. V závěrečné části jsou pak navrženy vlastní náměty pro práci se synonymy ve výuce ruštiny na střední škole. KLÍČOVÁ SLOVA: synonyma, synonymické řady, cizí jazyky, slovní zásoba, výuka ruštinyThe aim of this thesis is to evaluate the usage of synonyms in teaching Russian language at high schools. The theoretical part of this thesis outlines the issues of synonyms and synonymous series from the linguistic (paradigmatic relations, semantics, stylistic) and linguodidactic point of view. The theoretical part also includes the issue of vocabulary from the didactic point of view. Furthermore, in the practical part, the diversity of synonyms used in curriculum of Russian language teaching are evaluated as well as the methods of demonstration and practising of such curriculum. In the final part of this thesis my own concepts for working with synonyms in teaching Russian language at high schools are suggested. KEYWORDS: synonyms, synonymous series, foreign languages, vocabulary, Russian language teaching
Keywords:
foreign languages; Russian language teaching; synonymous series; synonyms; vocabulary; cizí jazyky; slovní zásoba; synonyma; synonymické řady; výuka ruštiny
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/91734