Original title:
Nadané děti v procesu vzdělávání na prvním stupni základních škol
Translated title:
Gifted children in education process at the primary schools
Authors:
ČERNÁ, Věra Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce je zaměřená na problematiku nadaných dětí v procesu vzdělávání. Základem práce je snaha o ucelený pohled na danou problematiku. Práce je složena ze dvou hlavních částí. První, teoretická část reflektuje současné teoretické pohledy na nadané děti z vývojového hlediska a charakteristiku specifických projevů nadaných žáků v kolektivu či mezi svými vrstevníky. Dále pak možnosti rozvoje mimořádně nadaných žáků i možné způsoby přistupu k těmto žákům v průběhu vzdělávání. Práce se také zabývá spoluprácí pedagogicko-psychologické poradny a spoluprácí asistenta pedagoga s pedagogem. Dává nahlédnout na organizace, které se zabývají nadanými jedinci a mimoškolními možnostmi podpory nadáných žáků. V praktické části diplomové práce je zvolen kvalitativní výzkum a to ve formě polostrukturovaných rozhovorů s učiteli, kteří působí ve speciálních třídách, kde učí mimořádně nadané žáky. Cílem praktické části je zmapování přístupu pedagoga při práci ve speciálních třídách mimořádně nadaných dětí.This master thesis is focused on the topic of gifted children in education system. Foundation of this thesis is comprehensive view on given topic. Thesis is composed from two main parts. First theoretical part reflects current theoretical view on the problematic of gifted children from development point of view and characteristics of specific behaviour of gifted children in school collective or in company of their peers. Furthermore, this academical work discusses opportunities for developement of gifted children and possible approaches how to educate them. This thesis is also focused on cooperation between PPP, assistant of teacher and theacher of young pupils. The theoretical part further present organisations which work closely with gifted pupils in or outside education system. Second, practical part is done by method of quality research, Semi-structured questionnaire for teacher of talented pupils was used for this purpuse. Main goal of practical part of this thesis was description of techer's approach to teaching young talented children.
Keywords:
exceptionally gifted children; gift; intelligence; parent; talent; teacher; inteligence; mimořádně nadané děti; nadání; rodič; talent; učitel Citation: ČERNÁ, Věra. Nadané děti v procesu vzdělávání na prvním stupni základních škol. České Budějovice, 2017. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/44897