Název:
Sebereflexe tvůrčího procesu při tvorbě inscenací Nevina a Erekce srdce
Překlad názvu:
A Selfreflection of a Creative Process of Working on Nevina and Erectionof the Heart
Autoři:
Blažková, Anděla ; TEJNOROVÁ, Petra (vedoucí práce) ; ADÁMEK, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce je subjektivní úvahou na základě vlastní sebereflexe při
tvorbě inscenací Nevina a Erekce. Nejedná se o teoretickou studii, ale spíš o
pochopení a definování vlastních cest při hledání dramatické postavy Absolut a
funkcí performera.
V první části se věnuji inscenaci Nevina v režii MgA. Petry Tejnorové.
Nastiňuji podmínky a formu pro realizaci projektu jako live cinema/živého kina.
V další kapitole uvádím jména všech dramatických postav se základní
charakteristikou z mého úhlu pohledu a hledám souvislosti a fakta dramatické
postavy Absolut, která mi sděluje text. Dále se nad dramatickou postavou
zamýšlím na základě vlastní představivosti.
Rozebírám a zkoumám všechny dramatické situace, ve kterých se Absolut
objevuje a nastiňuji cesty k jejím emocím.
Hledám souvislosti mezi pocity a zkušenostmi dramatické postavy a mě.
Zjišťuji, proč je důležité vědět, co hraji a zároveň, proč je důležité, že
dramatická postava nikdy nesmí vědět, co hraje.
Rozebírám hledání „masky“ pro jevištní ztvárnění slepoty a uvádím úryvek
ze svých poznámek na základě vlastního experimentování se zrakem.
Objasňuji technické požadavky na herce při realizaci: kamera, mikrofon –
port, prostory a uvádím důležitost splynutí s těmito požadavky.
Zamýšlím se nad pravdivostí, jistotou a autenticitou filmového herectví.
V druhé části uvádím školní zkušenosti s postupy režisérů v rámci
klauzurních inscenací a zdůvodňuji naléhavost k možnosti hledání vlastního
tématu. Věnuji se tvoření inscenace Erekce srdce, v režii Petry Tejnorové.
V dalších kapitolách odtajňuji tvůrčí proces – kontaktní improvizace a
hledání vlastního tématu. Rozebírám cesty k proniknutí do jádra vlastního tématu
a uvádím výsledný monolog v rámci finální inscenace.
Nastiňuji své úvahy – možnosti a pravidla k cestě za divákem. Uvědomuji si
možnosti performera, při vědomí možných výher a proher, při samotné realizaci.
Uvádím reakci jednoho diváka po shlédnutí inscenace.
Závěrem si odpovídám na otázku, zda se u herce změní autenticita, když
sděluje cizí text nebo, když sděluje vlastní názory a myšlenky.This master thesis is a subjective reflection based on proper selfreflection
during my work on performances Nevina and Erection of the heart. It is not a
theoretical study but more an understanding and defining of my own ways of
searching between a dramatic character of Absolut and function of a performer.
In first part I analyze the performance Nevina directed by Petra Tejnorová. I
present some conditions and forms of realisation a live cinema project.
In next chapter I point out names of all the dramatic characters with their
description from my point of view and I search connections and facts of a
dramatic character of Absolut, that is communicating me the text. Then I am
reflecting the dramatic character from my point of view with my own
imagination.
I analyse all the dramatic situations in which Absolut is present and I
present the ways to get to her own emotions.
I search connections between emotions and experiences of a dramatic
character and my own.
I find out the importance of knowing what I am performing and at the same
time I find out the importance of a fact that a dramatic character should not
know what is he performing at the same time.
I analyze a searching of a „mask“ for a scenic adaptation of being blind and
I mention a part from my own notes based on my own experimentation with
vision.
I clarify technical requirements for an actor to work with during the
realization: a camera, a microphone – microport, space and I mention the
importance of the fusion of actor with this technical issues.
I am reflecting the truthfulness, certainty and authenticity of film acting.
In the second part I am mentioning experiences of working on school
performances with directors during my studies on the accademy and I mention
reasons of importance of searching for an own topic. I am analyzing the creative
process of Erection of the heart directed by Petra Tejnorová.
In next chapters I uncover the creative process – contact improvisation and
searching of my own topic. I analyze the ways of touching the core of my own
topic and I mention the final version of my monologue in this performance.
I outline my own reflections – possibilities and rules of a way to get in touch
with a spectator. I realise the possibilities of a performer while knowing the
possible winning and loosing during the playing.
I mention a reaction of one spectator after seeing our show.
In the end I answer myself a question if the authenticity of an actor is
changing while he is telling someone else's story or his own thoughts and oppinions.
Klíčová slova:
divadelní inscenace; dramatické postavy; kreativita; sebepoznání; tvůrčí osobnost; tvůrčí proces; umělecká tvorba
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/9848