Original title:
Výzvy CSR pro maloobchodní řetězce z hlediska zodpovědného nákupu surovin
Translated title:
Challenges of CSR for retail chains in terms of responsible purchasing of raw materials
Authors:
Haluzová, Michaela ; Zadražilová, Dana (advisor) ; Mikoška, Pavel (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou společenské odpovědnosti podniků zkráceně CSR. Konkrétně se soustředí na zodpovědný nákup surovin pro výrobu privátních značek. Způsob, jak zajistit udržitelnost privátních značek autorka uvádí na příkladu společnosti Ahold Czech Republic. Práce je rozdělena do dvou částí. V teoretické části autorka vysvětluje základní definice a koncepce CSR, dále se věnuje reportingu výsledků aktivit společenské odpovědnosti. V praktické části práce autorka představuje kritické komodity společně s environmentálními, sociálními a ekonomickými riziky, které přináší jejich nezodpovědný a neudržitelný způsob pěstování. Zásadní částí práce je představení certifikačních systémů, které zajišťují certifikaci zemědělců a dalších článků dodavatelského řetězce. Certifikace je mimo jiné zárukou udržitelného způsobu pěstování. V závěrečné části práce autorka srovnává proces individuální a skupinové certifikace a navrhuje konkrétní výhodné řešení pro české dodavatele.The thesis deals with the issue of corporate social responsibility (CSR). Specifically, it focuses on responsible purchasing of raw materials for the production of private labels products. The way to achieve the sustainability of private labels is explaind on the example of Ahold Czech Republic. The thesis is divided into two parts. In the theoretical part, the author explains basic definitions and concepts of CSR, and also deals with the reporting of the results of CSR activities. In the practical application, the author introduces critical commodities together with its environmental, social and economic risks, which are connected with irresponsible and unsustainable way of cultivation. An essential part of the work is the introduction of certification systems that provide certification for farmers and other supply chain actors. Certification guarantees sustainable cultivation. In the final part of the work the author compares the process of individual and group certification and proposes a tangible advantageous solution for Czech suppliers.
Keywords:
corporate social responsibility; critical commodities; CSR; private labels; sustainability; CSR; kritické komodity; privátní značky; společenská odpovědnost; udržitelnost
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/69010