Original title:
Leoš Janáček - operní tvorba
Translated title:
Leoš Jánáček - operas
Authors:
Kyovská Šerých, Mlada ; OTAVA, Martin (advisor) ; ŠIMERDA, Tomáš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se věnuje dvěma stěžejním operám skladatele Leoše Janáčka.
Jsou to Její pastorkyňa (1903) a Příhody lišky Bystroušky (1923). Uvádím autorovy inspirační zdroje a způsob zpracování zvoleného tématu. V obou operách je L. Janáček také autorem libreta, což je jedno z pojítek těchto děl. Informace jsem čerpala jednak z janáčkovské bohaté literatury a samozřejmě též z notových materiálů. Režijní pohled stavím na získaných informacích o díle a posouzení některých jevištních zpracování.
Prací jsem si ověřila, že pro vlastní režijní záměr je důvěrná znalost díla nezbytnou. Vede k uvědomění si faktu, že člověk může vytvořit různou režijní podobu téhož díla, když má hluboký a pevný základ v jeho porozumění.This thesis addresses two principal operas by composer, Leoš Janáček. These are Jenůfa (1903) and The Cunning Little Vixen (1923). The author’s inspiration sources and the method of processing the selected subject are introduced herein. In both operas, L. Janáček is also the author of the libretto, which forms a link between these pieces. The information is drawn from ample Janáček literature and, of course, from music papers. The direction’s point of view is based upon the gained information regarding the pieces and upon the examination of some performance interpretations. With this thesis, I have verified that a thorough familiarity with the work is an absolute necessity for one’s own direction intention. It leads to realize the fact that one can create various interpretations of one piece when having a deep and stable understanding of it.
Keywords:
hudební analýzy; Janáček, Leoš, 1854-1928; opera; česká hudba
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/9777