Original title:
Aktuální logopedické přístupy k dětem s Downovým syndromem
Translated title:
Current approaches in the speech therapy for children with Down syndrome
Authors:
Blažková, Markéta ; Kopečný, Petr (advisor) ; Klenková, Jiřina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce pojednává o konkrétních terapeutických metodách a technikách, které lze využívat v rámci logopedické péče u dětí s Downovým syndromem, u kterých se vyskytují symptomatické poruchy řeči. Práce obsahuje kompletní terminologické vymezení Downova syndromu od etiologie, diagnostiky až po detailní zpracování terapeutických metod. Práce obsahuje doplňující terapie, které přispívají k celkovému rozvoji komunikačních schopností dítěte. Hlavním cílem je analýza logopedické terapie. Tato práce může být inspirací pro logopedy, rodiče, pečující osoby, učitelky v MŠ a ZŠ, kteří s dětmi s Downovým syndromem pracují a chtějí přispět ke zlepšení komunikačních schopností těchto dětí. Diplomová práce může být východiskem pro další studie vědeckého charakteru, které se zabývají stejnou problematikou. KLÍČOVÁ SLOVA: Downův syndrom, vývoj komunikačních schopností, narušení komunikačních schopností, logopedická terapie, terapeutické metody a techniky, orofaciální stimulace, myofunkční terapie, doplňující terapie, případové studie.The thesis discusses the specific therapeutic methods and techniques that can be used in the context of speech therapy for children with Down syndrome who suffer from symptomatic speech disorder. The thesis includes the complete terminological definition of Down syndrome etiology, diagnosis and detailed elaboration of the therapeutic methods. It also includes complementary therapies that contribute to the overall development of the child's communication skills. The main objective of the thesis is to analyze the speech therapy. It may be an inspiration for speech therapists, parents, teachers in kindergartens and primary schools who take care of children with Down syndrome and want to contribute to improvement of communication skills of the children. The thesis can be a starting point for further scientific work that deals with similar issues. KEYWORDS: Down syndrome, development of communication skills, speech disorder, speech therapy, therapeutic methods and techniques, orofacial stimulation, myofunctional therapy, complementary therapies, case study.
Keywords:
case study; complementary therapies; development of communication skills; Down syndrome; myofunctional therapy; orofacial stimulation; speech disorder; speech therapy; therapeutic methods and techniques; doplňující terapie; Downův syndrom; logopedická terapie; myofunkční terapie; narušení komunikačních schopností; orofaciální stimulace; případové studie; terapeutické metody a techniky; vývoj komunikačních schopností
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/85561