Název:
Koncepce FG problematiky v současných českých učebnicích pro vyšší ročníky víceletých gymnázií: Stav a návrhy ke zlepšení
Překlad názvu:
Conception of PG issue in the contemporary Czech textbook for higher classes of secondary grammar schools and high schools: Status and suggestions to improve
Autoři:
Lukášová, Vendula ; Křížek, Marek (vedoucí práce) ; Matoušková, Milada (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] S učebnicí se v životě setká každý z nás, ačkoliv ne vždy to musí být učebnice kvalitní. Pro posuzování kvality učebnice slouží systém hodnocení, které je možné provádět. Tato práce se zabývá hodnocením fyzické geografie v učebnicích pro vyšší ročníky víceletých gymnázií. Cílem je zjistit v jakém stavu je koncepce fyzické geografie v učebnicích a navrhnout řešení pro zlepšení této situace. Práce posuzuje čtrnáct současných českých knih, využívaných při výuce (učebnice, souhrny k maturitě). Pro hodnocení jsou využity oficiální metody pedagogického výzkumu jako např. hodnocení obtížnosti textu či měření didaktické vybavenosti. Práce je doplněna porovnáním učebnic z různých koutů světa (Indie, USA) s učebnicemi českými. Na základě výsledků je možné stanovit jaká učebnice je vhodná k výuce fyzické geografie a jak by mohla vypadat ideální učebnice. Tato práce by mohla přinést učitelům zeměpisu jisté rady ohledně vybírání učebnic. Klíčové pojmy: hodnocení učebnic, fyzická geografie, učebnice pro vyšší ročníky gymnáziíIn life each of us meets with textbook, although it does not always have to be quiality textbook. For evaluation the quality of textbooks used a rating system that can be undertaken. This work deals with the evaluation of physical geography textbooks for grammar schools. The goal is to determine what shape the concept of physical geography in textbooks and propose solutions to improve the situation. The work examines fourteen contemporary czech books used in teaching (textbooks, summaries for graduation). For ratings are used formal methods such educational research as measuring text difficulty or measuring didactic structure. The work is complemented by comparing the textbooks from different countries (India, USA) with Czech textbooks. Based on the results, it is possible to determine what textbook is suitable for teaching physical geography and how it would look perfect textbook. This work could bring geography teachers some advice on choosing textbooks. Key words: evaluation textbook, physical geography, textbook for grammar school