Název:
Škatulky, hromádky a kočárek: Komodifikace dětství
Překlad názvu:
Comodification of Childhood
Autoři:
Bystřická, Ivana ; Ezzeddine, Petra (vedoucí práce) ; Bittnerová, Dana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce se zabývá způsoby, jakými je v poměrně malé a relativně izolované vesnici komodifikováno dětství. Výzkum se zaměřuje na to, jak si místní ženy v průběhu těhotenství a v době po porodu vytvářejí výbavičku pro své děti. Zkoumá, jaké předměty či přístupy tyto ženy při pořizování výbavičky zvýznamňují a jak tyto věci později vstupují do vzájemné interakce místních obyvatel. Ukazuje se, že předměty zde sociálně pracují zejména na třech úrovních: při vyjednávání sociálního statusu, vlastní důstojnosti a při projevování lásky, ve smyslu starostlivosti a péče. Předměty zde fungují nejen jako prostředek upevňování či zlepšování sociálních pozic, ale také jako veřejná manifestace lásky. Práce se dále zabývá způsoby, kterými se tyto faktory prolínají do sociálního života vesnice a rolí, již v tomto procesu předměty sehrávají.This essay concerns with ways in which is childhood in the relatively small and isolated village commodificated. The research focuses on the way how do local women during pregnancy and in the period after the birth make a layette for their infants. It explores which objects or attitudes are for these women during making the layette important and how these things later enter the interaction of local inhabitans. It shows, that objects socially work mainly on three degrees: during negotiating of own social status, dignity and during the manifestation of love, in the sense of care and concern. Objects are not only the way how to confirm or improve one's social position, but it is also a public manifestation of love. The essay later explores ways, how these factors work in a social life of the village and also the role, which objects play in this proces.
Klíčová slova:
komodifikace dětství; materiální kultura; commodification of childhood; material culture