Original title:
Statický a dynamický model výchovy v antice
Translated title:
Static and Dynamic Model of Education in Clasical Times
Authors:
Boháček, Kryštof Document type: Papers Conference/Event: Výchova a tradice evropského myšlení, Plzeň (CZ), 2002-09-17 / 2002-09-18
Year:
2003
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Článek konfrontuje dva konkurenční modely výchovy v antickém Řecku, model sofistický a platónský. Oba modely výchovy a vzdělání se v různých obměnách neustále vědomě či nevědomě prolínají evropskou historií a lze je vysledovat i v současném pojetí. Zatímco dynamický model Platónův, zaměřený především na výchovu a budoucí potenciál, dokazuje i dnes svoji nadčasovou platnost, je statický model sofistů v éře globalizace nucen k stále obtížnějším adaptacím na měnící se realitu.The article confronts two competitive educational models of ancient Greece: the sophistic and platonic one. Both educational and tuitional model has been continuously modified in many different ways through the european history, it is also possible to see them in present approach. Plato´s dynamic model, focused particularly on tuition and future potential, proves even today its generally valid acceptance, while sophist´s static model is forced to adaptate increasingly with difficulties to changeable reality in the era of globalization.
Keywords:
ancient Philosophy; Plato; Sophists Project no.: CEZ:AV0Z9009908 (CEP) Host item entry: Výchova a tradice evropského myšlení, ISBN 80-86473-49-X
Institution: Institute of Philosophy AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0132352