Název:
Statický a dynamický model výchovy v antice
Překlad názvu:
Static and Dynamic Model of Education in Clasical Times
Autoři:
Boháček, Kryštof Typ dokumentu: Příspěvky z konference Konference/Akce: Výchova a tradice evropského myšlení, Plzeň (CZ), 2002-09-17 / 2002-09-18
Rok:
2003
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Článek konfrontuje dva konkurenční modely výchovy v antickém Řecku, model sofistický a platónský. Oba modely výchovy a vzdělání se v různých obměnách neustále vědomě či nevědomě prolínají evropskou historií a lze je vysledovat i v současném pojetí. Zatímco dynamický model Platónův, zaměřený především na výchovu a budoucí potenciál, dokazuje i dnes svoji nadčasovou platnost, je statický model sofistů v éře globalizace nucen k stále obtížnějším adaptacím na měnící se realitu.The article confronts two competitive educational models of ancient Greece: the sophistic and platonic one. Both educational and tuitional model has been continuously modified in many different ways through the european history, it is also possible to see them in present approach. Plato´s dynamic model, focused particularly on tuition and future potential, proves even today its generally valid acceptance, while sophist´s static model is forced to adaptate increasingly with difficulties to changeable reality in the era of globalization.
Klíčová slova:
ancient Philosophy; Plato; Sophists Číslo projektu: CEZ:AV0Z9009908 (CEP) Zdrojový dokument: Výchova a tradice evropského myšlení, ISBN 80-86473-49-X
Instituce: Filosofický ústav AV ČR
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dokument je dostupný v příslušném ústavu Akademie věd ČR. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11104/0132352