Název:
Chyby při akvizici srbštiny jako cizího jazyka
Překlad názvu:
Mistakes in Acquisition of Serbian as a Foreign Language
Autoři:
Stojanovičová, Zorica ; Jirásek, Karel (vedoucí práce) ; Stranjik, Helena (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
slo
Abstrakt: [eng][cze] (in English): Our master's thesis deals with errors that students do during the acquisition of Serbian language. We focused on the grammatical but also on the spelling aspects of the Serbian language. The data from students were collected in form of questionnaire, test and translation. These were filled in by fifty respondents whose mother tongue was mainly Czech and six respondents had Russian language as their mother tongue. Language proficiency of Serbian was between levels A1 and C2. However, native speakers of Serbian had Czech as their second mother tongue. Interlanguage and intralingual interference were also the matter of our error analysis. Because of that we were also interested in other Slavic languages that our respondents speak. The aim of our thesis is to find out what kind of errors students of Serbian language do. Through this we would like to help both the students in more efficient language learning and the teachers to overcome the errors made by students and thereby contribute to the improvement of their language skills.(česky): V naší diplomové práci se zabýváme chybami, kterých se dopouštějí žáci při akvizici srbského jazyka. Zaměřili jsme se na gramatiku, ale i na pravopisnou stránku srbštiny. Informace byly od žáků získány formou dotazníku, testu a překladu, které vyplnilo celkem padesát respondentů, jejichž mateřským jazykem je čeština a v šesti případech ruština. Jazyková úroveň srbštiny se u respondentů pohybovala v rozmezí úrovně A1 až C2. Rodilí mluvčí srbštiny však měli jako druhý mateřský jazyk češtinu. Při analýze chyb byla zjišťována mezijazyková a vnitrojazyková interference. Z tohoto důvodu byly důležité i ostatní slovanské jazyky, které respondenti ovládají. Cílem práce bylo zjistit, jakých chyb se žáci srbského jazyka dopouštějí nejčastěji a tím pádem pomoci jak žákům při efektivnějším učení jazyka, tak pedagogům tyto chyby u studentů překonat a přispět ke zlepšení jejich jazykové kompetence.
Klíčová slova:
akvizice; chyby; gramatika; lingvistika; srbština; acquisition; grammar; linguistics; mistakes; Serbian