Název:
Cirkadiánní preference se zaměřením na děti žákovského věku
Překlad názvu:
Circadian preferences with emphasis on school-age children
Autoři:
Kasalová, Michaela ; Janečková, Denisa (vedoucí práce) ; Drda Morávková, Alena (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce: Cirkadiánní preference se zaměřením na děti žákovského věku Řešitel: Michaela Kasalová Vedoucí práce: PhDr. Denisa Janečková, Ph.D. Abstrakt: Chronobiologie (název je odvozen z řeckého slova chronos = čas) je vědní obor zabývající se biologickými rytmy, které podléhají určitým cyklům s různou délkou periody. Za nejdůležitější rytmy pro člověka lze považovat tzv. cirkadiánní, jejichž perioda je přibližně 24 hodin. Tyto rytmy ovlivňují individuální načasování fyziologických, biochemických a psychologických proměnných, které odborně nazýváme chronotypy. Bakalářská práce si klade za cíl zmapovat chronotypy z historického pohledu, nastíní jednotlivé typy a jejich specifika, biologickou podstatu a souvislost s cirkadiánními rytmy a spánkovým režimem. Rozdíly mezi chronotypy nejsou pouze u jednotlivých osob, ale liší se i s věkem, proto se zaměříme na děti školního věku. Žáci jsou dnešním školním systémem tlačeni k určitému rytmu, který nemusí ladit s jejich přirozeným vnitřním biorytmem, a to může ovlivňovat jejich prospěch i další studijní možnosti.Bakalářská práce: Cirkadiánní preference se zaměřením na děti žákovského věku Řešitel: Michaela Kasalová Vedoucí práce: PhDr. Denisa Janečková, Ph.D. Abstract: Chronobiology (name comes from a Greek word chronos = time) is a scientific field engaged in biological rhythms that have a specific cycle with a different length of period. The most important rhythms for a human body are circadian rhythms with a period approximately 24 hours. These rhythms influence individual timing of physiological, biochemical and psychological variables technically called chronotypes. Objectives of this bachelor's work are to map the chronotypes from a historical view and to outline individual types, their specifications, their biological principle and their connection with the circadian rhythms and a sleeping cycle. Differences between chronotypes are not only among individual persons but they are changing during specific ages, therefore I focus on school-age children. Today's school system forces pupils to a certain rhythm, not necessarily well functioning with their internal natural biorhythm, and can influence results as well as study options.
Klíčová slova:
chronobiologie; chronotyp; cirkadiánní rytmy; spánek; chronobiology; chronotype; circadian rhythm; sleep