Original title:
Motivace žáků k učení témat vzdělávací oblasti ICT v prostředí vzdělávání střední odborné školy a učiliště
Translated title:
Student's motivation to learn topic of the educational area ICT for vocation (training school)
Authors:
Jakubička, Tomáš ; Černochová, Miroslava (advisor) ; Fialová, Irena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předmětem diplomové práce je zkoumání motivace žáků středních odborných škol a učiliště k učení ICT předmětu, v němž se má utvářet a rozvíjet jejich ICT gramotnost. Teoretická část práce se zabývá pojmem motivace a obecnými teoretickými přístupy k němu. Její nedílnou součástí je analýza rámcově vzdělávacího programu pro předmět ICT na středním odborném učilišti. Empirická část je rozdělena do tří dílčích výzkumných šetření, která byla prováděna ve vzdělávacím komplexu středních odborných škol a učiliště v Liberci. První výzkumné šetření provedené mezi žáky na základě dotazníkové metody si kladlo za cíl zjistit, jaká je motivace žáků vzdělávacího komplexu středních odborných škol a učiliště. Druhé výzkumné šetření rovněž za použití dotazníkové metody mezi učiteli zkoumalo, jak učitelé vzdělávacího komplexu středních odborných škol a učiliště využívají ICT gramotnosti žáků ve výuce odborných ICT předmětů. Třetí výzkumné šetření s použitím metody rozhovoru s učiteli si kladlo za cíl zjistit, jak učitelé ICT předmětu vzdělávacího komplexu středních odborných škol a učiliště přistupují k výuce ICT předmětu, a jakým způsobem rozvíjejí ICT gramotnost žáků. Výsledky těchto šetření byly zpracovány tak, aby pomohly odpovědět na otázku, co podporuje motivaci žáků k výuce ICT předmětu. Na základě těchto...This diploma thesis is focused on pupils' motivation to learning in ICT at vocational secondary schools and colleges. The main educational goal of ICT as a subject is to develop pupils' ICT literacy. The theoretical part of this thesis deals with motivation as a pedagogical concept and appropriate teaching approaches to it. An analysis of ICT subjects in the curriculum of the Framework Education Programmes for vocational secondary schools and colleges contributes to form an integral part of the theoretical base. The empirical part is divided into three mini-surveys carried out at a vocational secondary school and training institution in Liberec. The first was a questionnaire for pupils to discover what motivates them to study ICT. The second was a questionnaire for teachers which aimed to find out if and how teachers apply and exploit pupils' ICT literacy in their teaching of vocational ICT as a specialist subject. The third element was interviews with ICT teachers with the aim of investigating how ICT teachers understand the role of ICT as a subject and how they develop their pupils' ICT literacy. The results of all three were then analysed in relation to the question, "What supports and helps motivate pupils to learn ICT?" The findings obtained were consequently applied in the design of...
Keywords:
Framework Education Programme; ICT; ICT literacy; ICT subject; Motivation; vocational ICT subjects; vocational secondary school and training institution; ICT gramotnost; informační a komunikační technologie (ICT); Motivace; odborné ICT předměty; rámcový vzdělávací program (RVP); střední odborná škola a učiliště
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/79807