Original title:
Pojmotvorný proces ve 2D geometrii u žáků 1. stupně ZŠ
Translated title:
Concept Building Process in 2D Geometry of Primary School Pupils
Authors:
Vlková, Gabriela ; Slezáková, Jana (advisor) ; Jirotková, Darina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývá tématem pojmotvorného procesu v oblasti 2D geometrie. Problematika je zaměřena na děti předškolního a mladšího a středního školního věku. V teoretické části jsou vymezeny dané vývojové etapy a pro ně typický vývoj kognitivních procesů. Dále se práce věnuje charakteristice termínu pojem, procesu budování pojmu a fázím vývoje jazyka v matematice. Následně jsou popsány dvě teorie budování matematického poznání a úrovně geometrického myšlení dle modelu van Hiele. Teoretická část je uzavřena kapitolou věnující se oblasti učiva geometrie v rámci výuky na 1. stupni ZŠ. Pro praktickou část byla zvolena metoda kvalitativního výzkumu - zúčastněné pozorování. Praktická část práce seznamuje s realizovaným výzkumem, jenž je tvořen sedmi experimenty. Cílem experimentů bylo sledovat u dětí a u žáků vývoj jejich představ útvarů 2D geometrie a s tím související vývoj použitého jazyka při pojmenování daných obrazců. Pro experimenty byla připravena série aktivit, které byly v průběhu výzkumu reflektovány a následně případně upravovány či obměňovány. Průběh experimentů je popsán prostřednictvím vyskytlých fenoménů. Na základě zjištěných fenoménů je popsán pojmotvorný proces pro 2D geometrické obrazce - čtverec, kruh, obdélník, trojúhelník. Získané informace jsou porovnány s odbornou literaturou....The diploma thesis deals with the topic of concept building process in 2D geometry. The topic is aimed at preschoolers and school-aged children. The theoretical part describes the stages of human development and the cognitive stages of development. Then there are characterized the term concept, the concept building process and the stages of the language development in mathematics. The following part describes two theories about the building knowledge in Maths and the levels of thinking in geometry according to the van Hiele model. The last one chapter of this part describes the geometry curriculum within the primary school education. The method of qualitative research - participated observation - was used for the practical part. This part describes the research that consists of seven experiments. The aim of the experiments was to observe the development of children's and pupils' ideas about 2D geometric shapes. Many activities were prepared for the research. On the basis of the activities reflection the activities were changed or completed. The experiments are described by means of the phenomena that appeared. The phenomena are important for the describing the concept building process of 2D geometric shapes - a square, a circle, a rectangle, a triangle. The information from research is compared...
Keywords:
analysis of pupils' work; cognitive processes; communication; concept buidlding process in 2D geometry; language development; polygons; analýza žákovských prací; kognitivní procesy; komunikace; mnohoúhelníky; pojmotvorný proces ve 2D geometrii; vývoj jazyka
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/79488