Název:
Badatelské vyučování matematice v tématu zlomek
Překlad názvu:
Inquiry based mathematics education: case of fractions
Autoři:
Podhajská, Kristýna ; Tichá, Marie (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Teoretická část se zabývá přístupy k vyučování, konkrétně konstruktivistickým, instruktivním a transmisivním přístupem. Záměrem této části bylo porovnat tyto přístupy a zhodnotit je vzhledem k trvalosti poznání a aktivnímu zapojení žáka. Také je posoudit z hlediska formálních poznatků. V kapitole o badatelsky orientovaném vyučování se věnuji způsobu vyučování, který souvisí s konstruktivistickým přístupem. V další kapitole jsem charakterizovala úlohy typu concept cartoons, které lze využít jako prostředek k bádání. Teoretická část se také zaměřuje na téma zlomků, a to na interpretace zlomků a na modely a reprezentace zlomků. V praktické části popisuji šetření uskutečněné na základní škole. Průzkumem žákovských prací jsem výzkumný problém zúžila na interpretace a modely zlomků. Na základě této šetření jsem postavila další část výzkumu. Při naplňování cílů a hledání odpovědí na výzkumné otázky jsem zvolila výzkumnou strategii inspirovanou akčním výzkumem, protože hlavním cílem výzkumného šetření bylo zlepšit a obohatit mou dosavadní praxi. Výzkum byl zpracováván kvalitativně. Zpracování této práce mi pomohlo ujasnit si, proč jsou zlomky pro žáky tak problematické učivo. Jaké miskoncepce se u žáků objevují a jakých chyb se v důsledku toho dopouštějí. KLÍČOVÁ SLOVA Matematické vzdělávání, vyučování...The theoretical part deals with approaches to teaching, especially constructivistic, instructivistic and transmissive approach. The goal of this part is to compare the approaches and evaluate them considering the permanency of knowledge and active engagement of students. Simultaneously it aims at evaluating the approaches from the point of their of the mechanical knowledge. The charter dealing with inquiry based mathematics education is focused on teaching related to constructivistic approach. The next chapter describes tool called concept cartoons, which can be used as a mean to research. The theoretical part is focused on the topic of fraction, especially fraction interpretation and models and fraction representation. The second part of the thesis describes a survey realized at basic school. I narrowed the problem to fraction interpretation and representation according to survey of student's work. The next part of research is based on this analysis. Trying to accomplish the aims and find the answers to questions of the survey I chose strategy inspired by action research, because the main goal of the research was to improve and enhance my teaching knowledge and skills. The survey was processed qualitatively. The making of the thesis helped me make it clear, why the topic of fractions is so...
Klíčová slova:
Matematické vzdělávání; miskoncepce; modely a reprezentace; objevování a bádání; tvořivost; vyučování matematice; zlomek; creativity; discovery and inquiry; fraction; Mathematics education; misconceptions; models and reprezentation; teaching and learning mathematics