Original title:
Reflexe a popularizace archeologie v médiích
Translated title:
Reflection and popularization of archaeology in the mass media
Authors:
Laštíková, Lucie ; Bláhová, Zuzana (advisor) ; Popelka, Miroslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá analýzou archeologických témat publikovaných od 1. ledna 2014 do 31. prosince 2014 ve vybraných českých médiích, a to v denících Právo, Lidové noviny, Hospodářské noviny, Mladá fronta DNES, dále je zpracován bulvární deník Blesk a online mutace všech výše zmíněných deníků - www.novinky.cz, www.lidovky.cz, www.iHNed.cz, www.idnes.cz, www.denik.cz a www.blesk.cz. Na základě rozboru otištěných článků vyexportovaných z mediální databáze společnosti NEWTON Media, a.s. a online dotazníků, které vyplňovali jak novináři a novinářky, tak archeologové a archeoložky, jsem v práci definovala základní pravidla vzájemné komunikace mezi archeology a novináři, včetně komunikačních úskalí, ke kterým může při střetu těchto dvou světů dojít. Diplomová práce rovněž obsahuje databázi redakcí a aktivních novinářů a novinářek, kteří se danou problematikou zabývají, včetně kontaktů na ně, pro usnadnění práce archeologů při snaze o medializaci vlastních výzkumů a řady dalších archeologických projektů. Klíčová slova Archeologie, hromadné sdělovací prostředky, denní tisk, veřejnost, infotainment, novinář, noviny, komunikace, medializace, popularizaceThe paper analyzes the archaeological topics published from the 1st January 2014 until the last day of the 2014 in selected Czech media, specifically in the newspapers called Právo, Hospodářské noviny, Mladá fronta Dnes. Examined is also tabloid Blesk. Included are also their online portals - www.novinky.cz, www.lidovky.cz, www.iHNed.cz, www.idnes.cz, www.denik.cz and www.blesk.cz. Based on the analysis reproduced articles exported from the media database and based on the online questionnaires that were used to question journalists and archaeologists redefined the basic rules of communication between them, including communication difficulties which may arise during common cooperation. The thesis also contains a database of the editors and active journalists who deal with such problems, including their work contacts, to facilitate the work of archaeologists attempt at media coverage of their own research, and many other archaeological projects. Keywords Archaeology, mass media, daily press, publicity, infotainment, journalist, newspaper, communication, medialisation, popularization
Keywords:
archaeology; daily press; infotainment public opinion; journalist; mass media; popularization; promotion; publicity; archeologie; denní tisk; formování veřejného mínění; hromadné sdělovací prostředky; infotainment; novinář; popularizace; propagace; veřejnost
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/75698