Název:
Je to kluk! (Nejen) genderová problematika zobrazení porodu ve filmu
Překlad názvu:
It's a boy! (Not only) the gender issue of the ways childbirth is shown in film
Autoři:
Černá, Natálie ; Svatoňová, Kateřina (vedoucí práce) ; Přádná, Stanislava (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá obrazem rodící ženy ve filmu z pohledu genderových a feministických teorií. První část práce seznamuje čtenáře s historií porodnictví ve vztahu k genderovým otázkám. Načrtává paralelu mezi společenskými kořeny porodnictví a podněty k prvním feministickým hnutím. Ve druhé části se podrobněji věnuje konstruktivní a performativní povaze genderu a genderových rolí a především pak tomu, v čem feministické teoretičky spatřovaly přínosy a úskalí mateřství. Za tímto účelem práce představuje vybrané koncepty Shulamith Firestone, Adrienne Rich a Julie Kristevy. Třetí část analyzuje možné důvody, proč bylo vylíčení porodu historicky vytlačováno do ústraní a proč v důsledku toho neexistuje typicky ženský porodní narativ, který by dával ženám prostředky k vyjadřování tohoto prožitku. Čtvrtá část pak v konkrétních filmových příkladech z řad nonfikční i fikční tvorby současnosti i minulosti tento chybějící narativ hledá.This bachelor thesis deals with the depiction of birthing woman in film through the perspective of gender and feminist theories. The first part makes the reader familiar with the history of obstetrics in relation to the issues of gender. It sketches a parallel between the social roots of obstetrics and impulses for the first feminist movement. In the second part the thesis looks closer into the constructive and performative nature of gender and gender roles and most importantly it deals with benefits and pitfalls of motherhood according to feminist theoreticians. For this purpose, it introduces selected concepts of Shulamith Firestone, Adrienne Rich and Julia Kristeva. The third part analyses potential reasons, why the portrayal of childbirth has been historically pushed aside and why, as a consequence, there is no female childbirth narrative, which would equip women with means to express their experience. The fourth part seeks this missing narrative in particular examples among nonfiction as well as fiction works from contemporary cinema as well as from from its history.
Klíčová slova:
feministické teorie; Gender; porod ve filmu; romantická komedie; stereotyp; childbirth in film; feminist theories; Gender; romantic comedy; stereotype