Název:
Sémiotická analýza komiksu v současných českých společenských časopisech v letech 2000-2015
Překlad názvu:
Semiotic analysis of comics in contemporary Czech social magazines in the years 2000-2015
Autoři:
Dorňáková, Anna ; Průchová, Andrea (vedoucí práce) ; Šoltys, Otakar (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá českým komiksem ve společenských a kulturních magazínech po roce 2000. Svým zaměřením tak v jistém smyslu navazuje na publikace zabývající se historií českého komiksu. Po roce 2000 se na poli českého obrazového seriálu tvoří nová generace autorů, tzv. Generace nula, jejíž zástupci se v mnoha ohledech zásadně liší od autorů dřívějších, zvláště těch, jež lze řadit do Generace 89. Prostřednictvím sémiotické analýzy se v této práci zaměřujeme na komiksovou produkci v současných periodikách a pokoušíme se zjistit, do jaké míry i magazíny zaměřené na zpravodajství, a určené tak pro širší vrstvy příjemců, publikují na svých stránkách různorodé komiksy, případně jak tyto materiály korespondují s profilem časopisu. Pro zachycení možného kontrastu byla do rozboru zařazena navíc i kulturně zaměřená periodika. Skupinu magazínů, jejichž komiksy a stripy byly analyzovány tak tvoří zpravodajské časopisy Reflex a Respekt a kulturní periodika Art+Antiques a A2. Analytické části předchází teorie, jež se vedle reflexe debat o vhodné definici pojmu komiks zaměřuje na vztah textu a obrazu, jenž je pro komiks tak významný. Kromě toho je v této práci probírán i aparát vizuálního jazyka komiksu a historie českého obrazového seriálu.This thesis deals with comics in the Czech news and cultural magazines after the year 2000. A new generation of comic creators emerged after the year 2000, so called Generation zero. These new creators are different from the older authors - especially from authors of Generation 89 - in many aspects. Using a semiotic analysis this thesis focuses on comics in contemporary periodicals: it attempts to uncover how various comics exist in news magazines (which are intended for a broad scale audience) and to what extent these comics match with the profile of the magazine. Additionally, in order to see a potential difference in results, cultural periodicals were also thoroughly analyzed. Included in the analyzed material are news magazines such as Reflex and Respekt and cultural periodicals like Art+Antiques and A2. In addition, it focuses on theoretical discussions regarding a proper definition of the word comic and on the relationship between linguistic and visual levels of comics because this relationship is essential in this form. Finally, the means of visual language in comics and the history of the Czech comics are discussed in the theoretical section as well.
Klíčová slova:
A2; Art+Antiques; Generace nula; Komiks; Reflex; Respekt; sémiotická analýza; vizuální jazyk; vztah textu a obrazu; časopis; A2; Art+Antiques; Comics; Generation Zero; magazine; Reflex; relation between text and picture; Respekt; semiotic analysis; visual language