Original title:
Postavení asistenta pedagoga v běžné třídě
Translated title:
The status of teaching assistant in an ordinary classroom
Authors:
Jiskrová, Markéta ; Daďová, Klára (advisor) ; Migdauová, Alena (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název bakalářské práce: Postavení asistenta pedagoga v běžné třídě Pracoviště: UK FTVS, Katedra zdravotní TV a tělovýchovného lékařství Autor: Markéta Jiskrová Studijní obor: Tělesná výchova a sport osob se specifickými potřebami Vedoucí práce: PhDr. Klára Daďová, Ph.D. Rok obhajoby: 2017 Abstrakt Cíl: Cílem bakalářské práce je zanalyzování postavení asistenta pedagoga v běžné třídě. Metody: Hlavní použitá metoda byla explorativní (dotazovací). K tomu byly využity 2 ankety složené z šestnácti otázek. Bylo osloveno 54 učitelů, kteří pracují s asistentem pedagoga a 49 asistentů. Z toho odpovědělo 43 % učitelů a 41 % asistentů ve věku 20-60 let. Výsledky: Z ankety vyplynulo, že asistenti byli téměř polovinou oslovených učitelů zprvu vnímáni negativně. Nicméně u většiny učitelů se tento postoj změnil během spolupráce s asistentem na pozitivní. Pozitivním způsobem se změnila práce žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. Asistenti jsou pro žáky autoritou a zároveň s nimi udržují pozitivní vztahy. Klíčová slova: Asistent pedagoga, podpůrná opatření, inkluzivní a integrativní vzdělávání, žák se speciálně vzdělávacími potřebami.Title od bachelor work: The status of Teaching assistent in an ordinary classroom Place of work: Charles University in Prague - Faculty of Physical Education and Sport, Department of Adapted Physical Education and Sports Medicine Author: Markéta Jiskrová Field of study: Adapted Physical Education and Sport Head of work: PhDr. Klára Daďová, Ph.D. Defence year: 2017 Objectives: The aim of my Bachelor Thesis is analyzing the status of Teaching assistent in an ordinary classroom. Method: Survey containing 16 questions was chosen as a basic research method. 54 teachers and 49 teaching assistants were interviewed. 23 teachers (43 %) and 20 teaching assistants (41 %) responded (age 20-60). Results: The survey showed that almost half of the teachers thought negatively about teaching assistants at first. However this opinion changed positively for most of the teachers. The work of pupil with special educational needs was positively changed. Assistants are authority for pupils and at the same time they maintain positive relationship with them. Key words: Teaching assistent, support measures, inclusive and integrative education, pupil with special educational needs.
Keywords:
inclusive and integrative education; pupil with special educational needs; support measures; Teaching assistent; Asistent pedagoga; inkluzivní a integrativní vzdělávání; podpůrná opatření; žák se speciálně vzdělávacími potřebami
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/73956