Original title:
Využití artefiletiky pro školní diagnostiku
Translated title:
Artefiletics for school use diagnostics
Authors:
Karmanová, Gabriela ; Hanková, Zdeňka (advisor) ; Syřiště, Ivo (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývala využitím artefiletických technik pro školní diagnostiku. Cílem diplomové práce bylo navrhnout soubor technik artefiletiky s potenciálem pro školní diagnostiku a zároveň stanovit podmínky pro aplikaci ve školní praxi. V teoretické části autorka pomocí odborné literatury objasnila základní principy artefiletiky a potenciálu diagnostiky za pomoci artefiletických technik, a zároveň se zabývala problematikou problémového dítěte a poruch chování. Praktická část zahrnuje návrh souboru technik artefiletiky s potenciálem pro školní diagnostiku a analýzu výstupů realizace u vytypované skupiny dětí. Metodologie spočívá na metodách kvalitativního průzkumného šetření, případové studie s technikami polostrukturovaného rozhovoru v kombinaci s analýzou artefaktů. Byly použity základní metody artefiletiky na kazuistikách. Průzkum prokázal dobrý potenciál při použití technik artefiletiky pro školní diagnostiku. Pro tuto případovou studii platí, že navržený soubor se osvědčil jako doplňková metoda pedagogické diagnostiky. Autorka na základě toho stanovila podmínky pro aplikaci ve školní praxi. KLÍČOVÁ SLOVA Artefiletika, žák základní školy, diagnostika, reflektivní metodyThe thesis dealt with the use of artephiletic techniques for school diagnosis. The aim of the thesis was to design a set of artephiletic techniques with the potential for school diagnosis and moreover to establish the conditions for the application in school practice. In the theoretical part, the author used professional literature to clarify the basic artephiletic principles and potential diagnosis with the help of artephiletic techniques, and also dealt with issues of a problem child and behaviour disorders. The practical part includes a proposal of the set of arephiletic techniques with the potential for school diagnosis and analysis of implementation outcomes at a selected group of children. Methodology is based on the methods of qualitative exploratory survey, case studies with semi- structured interview techniques combined with the analysis of artefacts. Basic artephiletic methods were used in case history. A survey has shown good potential with the use of artephiletic techniques for school diagnosis. It is proved that this case study is possible to use as a complementary method of pedagogical diagnosis. Based on these outcomes the author established the conditions for the application in school practice. KEYWORDS Artephiletics, pupil at elementary school, diagnosis, reflective methods
Keywords:
Artefiletion; diagnosis; pupil; reflection methods; Artefiletika,žák základní školy; diagnostika; reflektivní metody
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/73888