Original title:
Využití psychologické přípravy u muzikálových tanečníků
Translated title:
The use of psychological preparation for musical dancers
Authors:
Cichra, Matěj ; Harbichová, Ivana (advisor) ; Panská, Šárka (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název: Využití psychologické přípravy u muzikálových tanečníků Cíle: Cílem práce je popsat jednotlivé psychologické dovednosti muzikálových tanečníků, zjistit využití těchto dovedností a posoudit zda je míra jejich využití závislá na vzdělání, pohlaví, věku a délce praxe tanečníka. Metody: Práce má charakter empiricko-teoretického šetření s využitím prvků kvantitativního výzkumu. Výzkumný soubor tvořilo N = 30 muzikálových tanečníků, kterým byl administrován dotazník TOPS, zjišťující využívání psychologických dovedností u sportovců. Za využití Pearsonova korelačního koeficientu byl hodnocen vztah mezi využíváním psychologických dovedností, věkem a délkou praxe sledovaných osob. Sledovány byly rovněž rozdíly s ohledem na pohlaví a vzdělání v oboru. Výsledky: Dosažené výsledky neprokázaly jednoznačnou závislost mezi využíváním psychologických dovedností, věkem a délkou praxe sledovaných osob. Komparace skórů psychologických dovedností žen a mužů, studovaných a nestudovaných tanečníků v oboru odhalily častější využívání těchto dovedností u žen a studovaných tanečníků v oboru. Klíčová slova: psychologické dovednosti, TOPS, muzikálový tanečníkTitle: The use of psychological preparation for musical dancers Objectives: The aim of the bachelor thesis is to describe the psychological skills of musical performers, to determine the use of these skills and assess whether the rate of utilization depends on education, gender, age and length of practice. Methods: The thesis has the character of empirical and theoretical research and includes the elements of quantitative research. Examined group was composed of N=30 musicals dancers who were responding to TOPS questionnaire that examines the use of psychological skills among athletes. The Pearson's correlation coefficient was applied to find out the relation between the usage of psychological skills among musical dancers, their age and length of practice. Differences with regard to gender and education in musical related field were examined as well. Results: The results did not demonstrate clear reliance of psychological skills usage on the age of the dancers and the length of the musical experience. Comparison of scores of psychological skills of men and women; dancers who have related educational background and who do not, has revealed an increased use of these skills among women and dancers educated in related field. Key words: psychological skills, TOPS, musical dance
Keywords:
musical dance; psychological skills; TOPS; muzikálový tanečník; psychologické dovednosti; TOPS
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/73462