Název:
Významové roviny antického mýtu. Antická mytologická tématika v českém umění třicátých let 20. století
Překlad názvu:
Meanings of Myth. Themes of classical mythology in Czech fine arts of the 1930s
Autoři:
Kocichová, Ivana ; Konečný, Lubomír (vedoucí práce) ; Bažant, Jan (oponent) ; Prahl, Roman (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Antická mytologická tématika po staletích, kdy byla jedním z hlavních inspiračních zdrojů evropského výtvarného umění, nepřestala inspirovat ani umělce 20. století. Zvýšený zájem o antický mýtus je možno pozorovat od dvacátých let minulého století, kdy se antická tématika stává zdrojem inspirace i umělcům tvořícím pod vlivem avantgardních uměleckých směrů. Umění dvacátého století přistupuje k antickému mýtu ze zcela nových pozic dosažené umělecké svobody. Uvolnění ikonografických konvencí a akademických pravidel, důraz na psychologii a individualitu jedince přináší specifické podoby recepce a reinterpretace antického mýtu. Antická mytologie v řadě případů doznává alegorických významů v návaznosti na soudobé politické a společenské události, často otevřeně kritického vyznění, ale je i nástrojem čistě osobního vyrovnání se s realitou. Třicátá a raná čtyřicátá léta s jejich atmosférou ovlivněnou válečnými konflikty potom znamenají dobu jisté kulminace antické mytologické tématiky, kterou je možno pozorovat jak v umění evropském, tak i české provenience. Antika se zde stává symbolem návratu ke kořenům evropské kultury a civilizace, symbolem společného humanistického dědictví evropských národů. Shromážděný soubor téměř 180 děl moderního českého výtvarného umění, inspirovaných antickou mytologií, svým...Classical mythology has been one of the main sources of inspiration for European artists for centuries. It also remained current during the 20th century. From the 1920s, one can see increasing interest in classical myths; it becomes a source of inspiration even for artists of avant-garde art movements. The 20th century artist approach themes from classical mythology from a position of newly acquired artistic freedom. Release of iconographic conventions and academic rules, emphasis on psychology and individuality of a modern man brings specific forms of reception and reinterpretation of classical myths. In many cases, classical mythology carries allegorical meanings in a relation to contemporary political and social events, often in a very critical tone. But it also represents a tool for one's personal coping with reality. The thirties and early forties of the 20th century with dark atmosphere affected by war conflicts represent the culmination period of classical myths in visual arts. The tendency can be observed both in the art of European and Czech origin. Antiquity and classical mythology become the symbols of a return to the roots of European culture and civilization, symbols of the common European humanistic heritage. The collection of nearly 180 works of modern Czech art inspired by classical...
Klíčová slova:
20. století; antická mytologie; antické tradice; Héraklés; meziválečné Československo; mýtus; Oidipus; Prométheus; recepce; výtvarné umění; 20th century art; classical mythology; classical traditions; Heracles; interwar Czechoslovakia; myth; Oedipus; Prometheus; reception