Original title:
Neoformalistická analýza filmu Now Showing
Translated title:
Neoformalist Film Analysis of Now Showing
Authors:
Poul, Hubert ; Svatoňová, Kateřina (advisor) ; Čeněk, David (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce si klade za cíl zasadit do náležitého kontextu a následně analyzovat filipínský snímek Právě hrajeme, který natočil Raya Martin v roce 2008. V první části dochází nejprve k upřesnění teoretických východisek a určení metodologie práce. Pro kontextové zařazení je využito přístupu tzv. Nové filmové historie, konkrétně v podobě rozlišování mezi estetickou, ekonomickou, technologickou a sociální historií filmu vycházející z knihy Douglase Gomeryho a Roberta C. Allena Film History: Theory and Practice. Pro uchopení filmu je v analytické části využito přístupu Neoformalistické filmové analýzy tak, jak ji definuje Kristin Thompsonová ve své knize Breaking The Glass Armor: Neoformalist Film Analysis definuje Kristin Thompsonová. Cílem analýzy je potvrdit hypotézu, že hlavní dominantou filmu, která organizuje veškeré jeho formální prvky, je princip kolize. Film je tříštěn do jednotlivých segmentů, jež se vůči sobě vzájemně vymezují, jejich dominantním prvkem je tedy střet samotný, který značně přispívá i k sebereflexivnosti filmu. Nejprve v narativní a posléze ve stylistické analýze se podařilo dokázat platnost této hypotézy.The aim of this bachelor thesis is to analyze within an appropriate context a filipino film Now Showing made by Raya Martin in 2008. In the first part we shall evaluate adequate theoretical background and pinpoint the methodology of this thesis. For the historic context I will be using the New Film History approach, specifically the distinction between aesthetic, economic, technologic and social history proposed in the book Film History: Theory and Practice by Douglas Gomery and Robert C. Allen. Regarding the film analysis we will use The Neoformalist film analysis defined by Kristin Thompson in her book Breaking The Glass Armor: Neoformalist Film Analysis. The objective of the analysis is to confirm that the main dominant of the film structuring all of the formal elements is the principle of colission. The film is shattered into individual segments, which are in opposition to each other. The colission itself is the main constituent of it, and significantly contributing to the film self-reflexivity. The analysis of narative and stylistic aspects succesfully proved the hypotesis of collission as the main dominant which subordinate all the formal elements and structures.
Keywords:
cinema of the Philippines; neoformalism; neoformalist film analysis; Now Showing; Raya Martin; filipínská kinematografie; neoformalismus; neoformalistická filmová analýza; Právě hrajeme; Raya Martin
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/72754