Original title:
Rozvoj prvopočáteční písařské dovednosti v multikulturním prostředí
Translated title:
Developing handwriting in a multicultural environment
Authors:
Kolafová, Jana ; Voda, Jan (advisor) ; Kitzberger, Jindřich (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] NÁZEV: Rozvoj prvopočáteční písařské dovednosti v multikulturním prostředí AUTOR: Jana Kolafová KATEDRA (ÚSTAV) Katedra primární pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Jan Voda, Ph.D. ABSTRAKT: Tato diplomová práce se zabývá problematikou prvopočátečního rozvoje písařské dovednosti v bilingvní škole. Teoretická část poskytuje vhled do světa české a anglofonní písařské kultury z hlediska osvojování různých školních písem, kurikulárního ukotvení psaní, metod výuky nebo současných trendů v oblasti rozvoje písařství. Hlubšímu porozumění rozvoje psaní ve dvojjazyčném vzdělávání se věnuje kapitola Bilingvální gramotnost, kde je pozornost zaměřena na její konceptuální modely a lingvistická specifika obou jazyků. Empirická část odpovídá na otázku, jak si žáci osvojují psací písmo při paralelní výuce anglického a českého jazyka v bilingvní škole. Metodou výzkumného šetření byla analýza písařských projevů žáků prvních tříd, které byly shromážděny za dva školní roky. Výsledky nabízí možná řešení ke sblížení metodik v obou jazycích a také seznamují s obtížemi a problémy, kterým žáci čelí při osvojování psaní dvojjazyčně. KLÍČOVÁ SLOVA: prvopočáteční psaní, bilingvní škola, gramotnost, školní písmaTITLE: Developing handwriting in a multicultural environment AUTHOR: Jana Kolafová DEPARTMENT: Primary Education Department SUPERVISOR: PhDr. Jan Voda, Ph.D. ABSTRACT: This thesis aimed to determine early development of handwriting in multicultural environment. The theoretical part investigates Czech and English writing systems, school scripts, curricular documents, instructional methods and identifies today's trends in developing handwriting in language comparison. In addition, it provides conceptual models of bilingual learning, specific linguistic features of both languages as well as their role in biliteracy and its acquiring. The main purpose of the empirical part was to answer the question: How do students acquire handwriting in Czech and English language when attending bilingual school. 2-year-long research was based on collecting handwritten works of first graders and their later qualitative analysis. The findings revealed how to connect and support two different methodology worlds of early handwriting and defined problems the students face when acquiring handwriting bilingually. KEYWORDS: developing handwriting, bilingual school, literacy, school scripts
Keywords:
bilingual school; developing handwriting; literacy; school scripts; bilingvní škola; gramotnost; prvopočáteční psaní; školní písma
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/71035