Original title:
Role vzdělavatele ve Freireho díle
Translated title:
The Role of Educator in Freire's Work
Authors:
Šefčíková, Štěpánka ; Kopecký, Martin (advisor) ; Reichel, Jiří (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zaměřuje na vymezení role vzdělavatele v díle Paula Freireho. Práce rozebírá Freireho myšlenku, že vzdělávání nemůže být pouze jednostranný přenos znalostí, ale musí se jednat o akt uvědomění a schopnosti převzít kontrolu nad vlastním životem. Dále se zaměřuje na vysvětlení Freireho metody alfabetizace, snaží se interpretovat myšlenky knihy Pedagogika utlačovaných a Freirem originálně rozvinutou metodu dialogu. Autorův přístup je srovnán s vybranými pohledy západních myslitelů vyjadřujících se ke smyslu vzdělávání (např. kritická teorie společnosti a pragmatismus). Práce je doplněna o seznam institutů, které rozvíjejí Freireho práci.This thesis focuses on defining the role of educators in the work of Paulo Freire. The work examines Freire idea that education can not be a one-sided transfer of knowledge, but it must be an act of consciousness and the ability to take control over their own lives. It also focuses on explaining Freire literacy methods, trying to interpret the ideas of the book Pedagogy of the oppressed and Freire developed an original method of dialogue. The author's approach is compared with selected views of Western thinkers that express the purpose of education (eg. critical theory of society and pragmatism). The work is accompanied by a list of institutes that develop the work of Freire.
Keywords:
educator; Freire; pedagogy of the oppressed; responsibility; Freire; odpovědnost; pedagogika utlačovaných; vzdělavatel
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/70192