Original title:
Sport jako mediální událost - Olympijské hry v Londýně v tuzemských médiích
Translated title:
Sport as a media event-olympic games in London in domestic media
Authors:
Bereckeiová, Michaela ; Nečas, Vlastimil (advisor) ; Kraus, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předkládaná diplomová práce se snažila o zachycení problematiky prolínání mediálních a sportovních událostí na konkrétním příkladu z ideologické oblasti - práce médií s konceptem banálního nacionalismu, jak jej zpracoval Michael Billig a o mytologickou rovinu mediálních obsahů na příkladu archetypu hrdiny dle vymezení Jacka Luleho. Oba zkoumané problémy jsou vztaženy na oblast sportovního zpravodajství, konkrétně na Olympijské hry v Londýně 2012. Teoretická část práce objasnila základní koncepty práce médií a postupy, jakými se sportovní událostí pracují média a jak vůbec vzniká mediální událost. Pro tuto část byla stěžejní práce Dayana a Katze definující tzv. media events. Mediální události jsou pro ně rituálovým pojetím komunikace, tedy oslavou kontinuity dané společnosti. Jejich definice se na zkoumanou událost, tedy v případě této práce Olympijské hry, hodí nejlépe, protože v jejich výkladu se mediální událost odlišuje od klasického vysílání, neboli všedních mediálních událostí. Jsou to totiž události natolik zásadní, že vybočují z každodenního zpravodajství, narušují mediální rutinu a klasické programové schéma. Vysílání události probouzí hluboce zakořeněné představy a narace, které jsou srozumitelné všem kutlurám. Událost totiž povětšinou postupně prochází třemi formami prezentace, které...Diploma thesis is capturing key aspects of transformation from sport events to media events. Theoretical part clarified concept of media events by Dayan and Katz and applied this theory on sport events. Idea of banal nationalism from Michael Billig as a force which sustain and reproduce national states was examined in next part. Last theoretical basis of thesis is consisting of mythological level of media content with focus on sociocultural phenomenons of modern age. Modern myths such as hero archetype are pointed out through sports news. Research is based on facts resulting from theoretical part: banal nationalism and hero archetype are commonly used in coverage of sport events, especialy international ones. Analysis of media coverage of Olympic games in London brings these cathegories for banal nationalism: war methaphores, ego trip, stereotype, national heroes, state symbols and linguistics means refering to deic center of nation: pronouns and familiar salutations. For hero archetype these categories are set: birth, danger, heroism, challenge, enemies, sacrifice and adoration.
Keywords:
hero archetype; media event; nationalism; Olympic games; Sport; archetyp hrdiny; mediální událost; nacionalismus; Olympijské hry; Sport
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/70037