Název:
Mediální výchova jako prostředek rozvoje kritického hodnocení politické reklamy v kontextu předvolebních kampaní u studentů středních škol
Překlad názvu:
Media literacy as a mean of development of high school student's critical evaluation of political advertisment
Autoři:
Pokorná, Gabriela ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Stracený, Josef (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce je zaměřena na vliv mediální výchovy na schopnost žáků středních škol interpretovat politickou reklamu. V první části seznamuje čtenáře s konceptem moderní demokracie, ve které hrají média nesmírně důležitou roli, v oblasti politické reality potom především v předvolebním období. Čtenář je uveden do problematiky vlivu médií na občana, který je vystaven produktům politického marketingu. Vzhledem k tomu, že je tato práce zaměřena na žáky střední školy, zabývá se tato práce i národními, mezinárodními a zahraničními výzkumy, které dávají do souvislosti pojmy politika-média-středoškoláci. Druhá část práce je tvořena výzkumem, který se snaží zhodnotit, jaký vliv má mediální výchova na žáky v oblasti analýzy politické reklamy, stejně jako jejich postoje k politologickým tématům. Výzkum je koncipován jako kvalitativní porovnání výpovědí žáků, kteří projdou kurzem mediální výchovy, na otázky zaměřující se na kritickou analýzu vybrané politické reklamy, přičemž jsou odpovědi žáků porovnány s kontrolní skupinou, která takto mediálně vzdělávána nebyla. Klíčová slova: demokracie, volby, předvolební kampaň, politický marketing, politická reklama, média, masmédia, mediální výchova, středoškolské vzděláváníThis thesis is focused on the impact of media literacy in terms of the ability of high school students to interpret political advertisement. In the part of this thesis the reader will be introduced into the concepts of modern democracy and mass media as its important part especially, within the context of politics, in the pre-election period. The reader will be provided an insight into the issue of the influence of mass media on citizens who are exposed to the products of political marketing. Due to the focus on high school students, this thesis mentions research domestic one as well as international that puts together terms as politics- media-teenagers. The second part of this thesis is designed as a research aimed at the impact of media literacy on the students' skills to analyze a political advertisement as well as their civic attitudes. The research is conducted as a qualitative comparison of statements of the analytical abilities of students who took part in media literacy course with those who did not. Key terms: democracy, elections, political campaign, political marketing, political advertisement, media, mass media, media literacy, high school education
Klíčová slova:
demokracie; masmédia; mediální výchova; média; politická reklama; politický marketing; předvolební kampaň; středoškolské vzdělávání; volby; democracy; elections; high school education; mass media; media; media literacy; political advertisement; political campaign; political marketing