Název:
Řízení škol z pohledu zřizovatele
Překlad názvu:
School management from the perspective of the founder
Autoři:
Šindelářová, Zdena ; Kitzberger, Jindřich (vedoucí práce) ; Voda, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá řízením škol, vzájemnými vztahy zřizovatelů a ředitelů škol. V teoretické části jsou uvedeny zákonné normy a další předpisy, které upravují vzájemné vztahy mezi zřizovatelem a školou. Práce se zabývá teorií řízení a vedení osob a motivací pracovníků. V teoretické části je dále nastíněna problematika kompetencí a kompetentnosti pracovníků. Dále je zde uvedena problematika zasahování zřizovatelů do kompetencí ředitelů škol. Práce se zabývá také druhou stranou řízení škol, a to je pohled zřizovatele na práci ředitelů, na hodnocení jejich práce a posuzování kvality řízení školy ředitelem. Výzkumné šetření práce dává možnost posoudit pohled zřizovatelů jednak na svou vlastní práci ve vztahu k ředitelům a také pohled ředitelů na práci zřizovatelů ve vztahu k jimi zřizovaným školám. V práci jsou uvedena základní legislativní ustanovení pro zřizovatele a pro ředitele, kterými se upravuje řízení škol v České republice, a také některé vnitřní předpisy, které upravují vzájemné vztahy mezi oběma subjekty. Je zde pozorován nejen formální a zákonný vliv na řízení škol, ale také pohled na vzájemné vztahy a spolupráci. Empirická část je zaměřena na zkoumání této problematiky mezi skupinou zřizovatelů a skupinou ředitelů škol.This thesis deals with school management and relationships between its founders and directors. Laws and other standards formulating the relationships between schools and their founders are presented in the theoretical part. The thesis deals with management theory and employee motivation. Problematics related to competences of each participant is discussed in the theoretical part also. Furthermore, problematics of encroachment of founders to school directors competences is presented. The thesis discusses also the other part of the school management, i.e. the perspective of school founders on school directors work, and quality evaluation by directors. Results of the investigation work give a possibility to review the perspective of founders on their own work with respect to directors and also the view of directors on school founders. The thesis contains basic legislative rules for founders and school directors as it is stated in the Czech Republic and also some internal regulations stating the relationships between the two subjects. Formal and legislative impact on school management is observed together with relationships between participants and their collaborations. The empirical part is concentrated around investigation of this problematic for a group of school founders and school directors.
Klíčová slova:
autonomie; kompetence; motivace; příspěvková organizace; Zřizovatel; ředitel; autonomy; competence; director; Founder; motivation; semi-budgetary organization