Název:
Žena a móda a ideologie: pronikání diskurzu komunistické moci skrze módní časopis
Překlad názvu:
Zena a moda and ideology: The penetration of communistic power discourse through fashion magizines
Autoři:
Skočíková, Nikol ; Vávra, Martin (vedoucí práce) ; Šmídová, Olga (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá pronikáním diskurzu komunistické moci skrze obsah časopisu Žena a móda v rámci padesátých a šedesátých let. A jejím cílem je poukázat na to, že se prvky komunistické ideologie dostávaly i do takových médií, jakým je například časopis o módě. První kapitoly diplomové práce tak pojednávají o socialismu a jeho ideologické propagandě a představují i význam ideologických symbolů, propagandy a manipulace skrze média. V souvislosti s tím práce představuje i politicko - ekonomickou situaci v odvětví textilního a oděvního průmyslu a využívá také faktů ohledně ovládání médií komunistickým režimem. Na tomto základu pak práce předkládá analýzu dvě stě čtyřiceti čísel časopisu Žena a móda, v níž se zaměřuje na vybrané ideologické symboly, jako jsou socialistická móda, pracovní oděv, vztah mezi východem a západem, ideologičtí vůdci a osobnosti, Sovětský svaz jako ideál, pojímání velkých dějin a obraz socialistické ženy. Metoda diskurzivní analýzy tak umožnila představit dané symboly v různých historicko - společenských kontextech a poukázat i na jejich proměňování se v čase, a to konkrétně v rámci porovnávání jejich podob v padesátých a šedesátých letech dvacátého století. Obsah časopisu Žena a móda tak významně podléhal komunistické ideologii, šířila se skrze něj oficiální...This diploma thesis deals with the penetration of discourse of Communist power into the society through content of (women's) magazine Žena a móda within 50s and 60s. The aim of this thesis is to point out that the elements of communist ideology appeared also in media such as fashion magazine. First chapters of this thesis deal with socialism and its ideological propaganda and represent the importance of ideological symbols, propaganda and manipulation through the media. In connection with this the thesis represents also the political-economic situation in the textile and clothing industry and also uses the facts about the media control by the communist regime. On this basis the thesis presents an analysis of 240 issues of the Žena a móda magazine and focuses on selected ideological symbols such as socialist fashion, working clothes, relationship between the East and the West, ideological leaders and personalities, the Soviet Union as ideal, conceptualization of the "Great History" and the image of socialistic woman. The method of discourse analysis thus allowed to introduce the symbols in different historical and social contexts and also to point to their changes in time, specifically in the context of comparing their likeness in the 50s and 60s of 20th century. The content of Žena a móda magazine...
Klíčová slova:
Diskurz; ideologické prvky; ideologické symboly; ideologie; komunismus; kritická diskurzivní analýza; média; móda; práce; socialismus; tištěná média; žena; communism; critical discourse analysis; Discourse; fashion; ideological elements; ideological symbols; ideology; media; print media; socialism; woman; work