Original title:
Marketingová strategie Aukční síně Vltavín v letech 2013-2014
Translated title:
Marketing Strategy of the Auction House Vltavin in the Years 2013-2014
Authors:
Seimlová, Anna ; Dolanský, Pavel (advisor) ; Halada, Jan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Vzhledem k rozmachu aukčního prodeje uměleckých děl v České republice se autorka snaží demonstrovat na vybrané aukční síni adekvátnost užívaných komunikačních nástrojů. Analýza vychází nejen z odborné literatury, ale i z vlastních zkušeností autorky, která se zúčastnila několika sálových aukcí. Práce popisuje mechanismus aukce uměleckých děl, který se skládá z výběru položek, stanovení jejich adekvátní vyvolávací ceny, zvolení si správné cílové skupiny a využití vhodných marketingových i komunikačních metod. Postupným vývojem aukčních síní v České republice se začaly formovat nejsilnější hráči na aukčním trhu, ke kterým patří i zkoumaná Aukční síň Vltavín. Výsledky práce poukazují na její využívání odlišných komunikačních a marketingových metod na rozdíl od konkurence, což jí však nezaručuje lepší ekonomické výsledky a společenský věhlas. Ojedinělým jevem je spolupráce Aukční síně Vltavín s další významnou aukční síní - Galerií Kodl, která poskytuje neobyčejné možnosti prodeje uměleckých děl na aukčním trhu. Při oslovení svých stálých či potenciálních zákazníků využívají nejen klasické komunikační prostředky, ale i nové informační technologie. Internetové stránky Aukční síně Vltavín oproti konkurenci patří k důležitému prostoru pro zprostředkování obchodu s uměleckými předměty.Due to development of sales of art work at auction in Czech republic author tries to demonstrate at chosen auction house an adequacy of communication channels. The analysis is not only based on scientific literature but also based on author own experience. The paper describes art auction mechanism that consists of choice of art work, setting adequate starting price, choice of the right target group and use of appropriate marketing and communication mix. Gradual development of auction houses in Czech republic began to form the strongest players in the market where it belongs Aucton House Vltavín. The results of the study points out the use of its different communication and marketing methods, unlike the competition, but it does not guarantee better economic results and social prestige. Unique cooperation of Auction House Vltavín with another major auction house - Gallery Kodl provides uncommon possibilities to sell art works on the auction market. In reaching its permanent or potential customers it uses not only traditional means of communication, but also new information technology. The website of Auction House Vltavín over the competition include important space for brokering of art objects.
Keywords:
Art Work and Artist; Auction; Auction House Vltavin; Communication Mix; aukce; Aukční síň Vltavín; komunikační mix; umělecké dílo a umělec
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/68831