Název:
Způsoby prezentace učiva matematiky v 7. třídě Montessori školy
Překlad názvu:
Methods of presenting mathematics curriculum in 7th grade at a Montessori school
Autoři:
Vernerová, Hana ; Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Horáčková, Klára (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce s názvem Způsoby prezentace učiva matematiky v 7. třídě Montessori školy nabízí popis a podrobnou analýzu Montessori principů z hlediska jejich využití a plnění během výuky matematiky v Montessori školách. Dále si klade za cíl v praxi ověřit, zda jsou naplňovány při prezentacích nového učiva v 7. třídě Montessori školy tři vybrané Montessori principy: samostatné objevování, práce s chybou a individuální přístup. Diplomová práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část se zabývá vymezením vzdělávací oblastí Matematika a její aplikace v Rámcovém vzdělávacím programu a popisem současného trendu ve výuce matematiky, didaktickým konstruktivismem reprezentovaný Hejným a Kuřinou. Dále popisuje Montessori principy a jejich uplatnění a realizování během výuky matematiky a způsoby prezentace matematického učiva v Montessori školách. V závěru teoretické části je porovnání Montessori principů při výuce matematiky a didaktického konstruktivismu. Praktická část se v úvodu opírá o teoretickou koncepci způsobu výuky na druhém stupni Montessori ZŠ Na Beránku. S využitím metody aplikačního výzkumu, respektive Korthagenova cyklu se zaměřuji na popis prezentací nového matematického učiva a podrobnou analýzu tří vybraných Montessori principů: samostatného objevování, práce s chybou a...The thesis called The Ways of Presentation of Mathematics in the 7th Grade of Montessori School provides with a description and detailed analysis of Montessori principles with regards to their use and fulfilling tasks during lessons of mathematics at Montessori Schools. Its further aim is to check out in the course of lessons if the three Montessori principles - discovering of facts by an individual, work with mistake and individual approach - are being applied during the presentations of new topics to the 7th grade students of Montessori school. The thesis consists of theoretical and practical parts. The theoretical part deals with establishing of educational areas of mathematics and its application within the "The Framework Education Programme for Elementary Education" and description of current trends in mathematics, didactic constructivism represented by Hejný and Kuřina. Further on, it describes Montessori principles and their application and use during the teaching of mathematics and ways of presentation of mathematic topics in Montessori classes. The end of theoretical part is a comparison of Montessori principles during the mathematic lessons and didactic constructivism. In its introduction, the practical part refers to the theoretical concept of education in the second cycle of Montessori...
Klíčová slova:
matematika; Montessori pedagogika; organizace výuky; učitel; základní škola; educational organizations; mathematics; Montessori pedagogy; primary school; teacher