Original title:
Způsob výuky kombinatoriky na střední škole a jeho vliv na řešitelské strategie žáků
Translated title:
Ways of Teaching Combinatorics at the Secondary School and their Influence on Pupils' Solving Strategies
Authors:
Strnadová, Pavlína ; Vondrová, Naďa (advisor) ; Kvasz, Ladislav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá způsoby výuky kombinatoriky na střední škole. Konkrétně jsem analyzovala vybrané učebnice středních škol z hlediska zavedení pojmů a operací kombinatoriky a z hlediska typů použitých úloh. Dále jsem na základě rozhovorů s šesti učiteli matematiky střední školy a náslechů na jejich hodinách popsala jejich způsob výuky kombinatoriky. Pomocí testu pro žáky dotazovaných učitelů jsem zjišťovala, zda a jak jsou řešitelské strategie a chyby žáků pravděpodobně ovlivněny přístupem jejich učitelů k výuce kombinatoriky. Nakonec jsem porovnala své výsledky s existujícími výsledky didakticko- matematických výzkumů, které se týkají kombinatorického uvažování žáků. Práce je rozdělena do čtyř kapitol, přičemž první tři jsou teoretické (RVP a ŠVP pro vybrané školy a jejich studijní obory, analýza učebnic kombinatoriky pro střední školy z hlediska způsobů zavádění kombinatorických pojmů a operací, vybrané výzkumy týkající se řešitelských strategií žáků a jejich chyb u kombinatorických úloh, způsobů kontroly správnosti u těchto úloh a vlivu způsobu výuky kombinatoriky na výkony žáků). Vlastní výzkum, který je popsán ve čtvrté kapitole, se skládá z rozhovorů s učiteli, náslechů na hodinách kombinatoriky, rozboru a vyhodnocení diagnostického testu jejich žáků. Ukázalo se, že žáci dělají několik druhů...The diploma thesis deals with ways of teaching combinatorics at a secondary school. Specifically, I analyzed selected mathematics textbooks for secondary schools in terms of introducing concepts and operations of combinatorics and in terms of types of tasks used. I carried out interviews with six secondary school mathematics teachers and observations of their lessons in order to describe their method of teaching combinatorics. Using results of tests written by these teachers' pupils, I examined whether and how their solving strategies and errors might be influenced by their teachers' approach to teaching combinatorics. Finally, I compared my results with the existing results of mathematics education research on pupils' combinatorial reasoning. The work is divided into four chapters; the first three are theoretical (curricular documents for selected schools, analysis of textbooks on combinatorics in terms of the implementation of combinatorial concepts and operations, selected research about pupils' solving strategies and errors for combinatorial problems, methods of checking the correctness of their solutions. and the impact of ways of teaching combinatorics on pupils' performance). Chapter 4 focuses on my own research which consists of interviews with teachers, observations of lessons on combinatorics, the...
Keywords:
secondary school mathematics; solving strategy for combinatorial problems; teaching of combinatorics; strategie řešení kombinatorických úloh; učebnice matematiky pro SŠ; výuka kombinatoriky
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/67552