Home > Academic theses (ETDs) > Doctoral theses > Chybovost v písemném projevu romských žáků 9. ročníků základních škol praktických na základě elektronické databanky ROMi
Original title:
Chybovost v písemném projevu romských žáků 9. ročníků základních škol praktických na základě elektronické databanky ROMi
Translated title:
Error Analysis of Czech Written Expression of the Romani Pupils in the 9th Grade of the Secondary Practical Schools Based on the Corpora ROMi
Authors:
Bedřichová, Zuzanna ; Zikánová, Šárka (advisor) ; Saicová Římalová, Lucie (referee) ; Šindelářová, Jaromíra (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] disertační práce Chybovost v písemném projevu romských žáků 9. ročníků základních škol praktických na základě elektronické databanky ROMi Zuzanna Bedřichová ÚČJTK FFUK Praha 2014 Disertační práce se zabývá chybovostí v psaném projevu romských žáků 9. ročníků základních škol praktických. Práce analyzuje 130 školních prací těchto žáků dostupných v databance ROMi (databanka psaného a mluveného projevu romských dětí a mládeže v češtině). Cílem disertační práce bylo zpracovat takovou kvalitativně-kvantitativní analýzu chybovosti zkoumaných textů, která by mohla sloužit jako podklad pro pedagogické účely (např. vypracování učebních materiálů). Autorka proto sestavila vlastní schéma sledovaných chyb, na jehož základě provedla ruční chybovou analýzu. Navržené chybové schéma sleduje řadu jevů, především vliv mluveného projevu na zkoumané texty, který se jeví jako jeden z hlavních rysů jejich chybovosti. Kromě chybové analýzy autorka přináší i podrobné informace o databance ROMi a dalších anotačních schématech, obecnou jazykovou charakteristiku textů (tedy jevy, které nejsou či nemusí být chybové, jako je diskurzní výstavba textů, emotivní vyjadřování přítomné v textech, vliv romského etnolektu češtiny, snaha naopak normu pro písemný text dodržovat, kolísání mezi dodržením a porušením normy ad.) a v...English Summary - Error Analysis of Czech Written Expression of the Romani Pupils in the 9th Grade of the Secondary Practical Schools Based on the Corpora ROMi Zuzanna Bedřichová ÚČJTK FFUK Prague 2014 The study is focused on practice of error making in written expressions of the Romani pupils in the 9th grade of Secondary practical schools (schools for children with special educational needs). Here 130 written school works of these pupils, which are available through the database ROMi (database of written and spoken accounts in Czech language of children and youth of Romani origin), have been analysed. The author offers innovative concept of new and elaborate scheme of error analysis, and qualitatively - quantitative analyses of the pupils' written accounts. Beside the qualitatively - quantitative analyses, the study outlines current situation of issues such as education of Romani children in the Czech language, the Romani ethnolect of Czech language, and spoken language as a source of stigmatisation. Furthermore, details about the ROMi database, 130 original written accounts in full length and practical proposals of compensation in the practice of error making are provided.
Keywords:
corpora ROMi; education of Romani children; error analysis; pupils with special educational needs; Romani children; social exclusion; stigmatisation by language; chybovost; chybová anotace; chybové schéma; jazyková databanka; jazykové stigma; ROMi; Romové; sociolingvistika; sociální pedagogika; sociální vyloučení; speciální pedagogika; stigmatizace; stigmatizující chyba; vzdělávání romských dětí; základní škola praktická; školní práce
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/66527