Název:
Obrazy kostela Všech svatých na Pražském hradě
Překlad názvu:
Pictures of the All Saint Church on Prague Castle
Autoři:
Trunkátová, Monika ; Sojka, Jaroslav (vedoucí práce) ; Šmied, Miroslav (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tématem bakalářské práce je malířská výzdoba kolegiátního kostela P. Marie a Všech svatých na Pražském hradě (dále jen kaple Všech svatých). Úvod je věnován samotné kapli. Následuje popis a umělecko-historické zhodnocení jednotlivých, zde zavěšených, obrazů. V rámci této části práce jsou sledovány okolnosti a doba vzniku, osoby umělců i objednavatelů, ikonografie ale také úpravy a restaurování popřípadě změny umístění obrazů. Ačkoliv se v kapli nachází malby od významných domácích i zahraničních umělců renesance a baroka; jmenovitě od Hanse von Aachena (1551/52-1615), Charlese Dorignyho (1534-1551), Václava Vavřince Reinera (1689-1743) a Kristiana Šebestiána Dittmanna z Lavensteinu (1639-1701), přesto zdejší malby doposud nebyly náležitě zhodnoceny. To je cílem této práce, která si nečiní nároky na přesahy v oblasti architektury a kulturní historie ale zaměřuje téměř výhradně na malířství. Klíčová slova kaple Všech svatých, Pražský hrad, malířství, renesance, baroko, sv. Prokop, Hans von Aachen, Charles Dorigny, Václav Vavřinec Reiner, Kristian Šebestian Dittmann z Lavensteinu aj.The subject of bachelor thesis is painted decorations of collegiate church of Panna Marie and church All Saints church at Prague Castle (next only the All Saints Church). The introduction is dedicated to the chapel itself. It is followed by description and art - historical evaluation of the local paintings. This part of work monitors origins of the paintings, it deals with the artists and the buyers, iconography and also adjustments and changes in placement of the paintings. Although we can find there paintings from major domestic and foreign artists of the Renaissance and Baroque periods, namely from Hans von Aachen (1551/52-1615), Charles Dorigny (1534-1551), Václav Vavřinec Reiner (1689-1743) and Kristian Šebastián Dittmann from Lavenstein (1639-1701), these paintings have not been properly evaluated yet. It is the purpose of this work to focus entirely on the painting rather than aiming the architecture and cultural history. Keywords All Saints Church, Prague Castle, painting, Renaissance, Baroque, St. Procopius, Hans von Aachen, Charles Dorigny, Vaclav Vavrinec Reiner, Kristian Dittmann from Lavensteinu etc.
Klíčová slova:
baroko; Charles Dorigny; Hans von Aachen; kaple Všech svatých; Kristian Šebestian Dittmann z Lavensteinu a jiní; malířství; Pražský hrad; renesance; sv. Prokop; Václav Vavřinec Reiner; All Saints Church; Baroque; Charles Dorigny; Hans von Aachen; Kristian Dittmann from Lavensteinu etc; painting; Prague Castle; Renaissance; St. Procopius; Vaclav Vavrinec Reiner